Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Kuluttajat suosivat taas enemmän printtiä Euroopassa

7.6.2023 17:27Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Painettu kirja tarjoaa erilaisen kokemuksen kuin digitaalinen kirja. Kuva: Unsplash/Sarah Dorweiler.

Koronapandemian aikana eurooppalaiset kuluttajat lisäsivät merkittävästi digitaalisen median käyttöä ja vähensivät printtiä. Nyt trendi näyttää kääntyneen ja kuluttajien painetun median käyttö on kääntynyt kasvuun. Tämä on johtopäätös Two Sides Trend Tracker -tutkimuksesta, jossa selvitetään joka toinen vuosi kuluttajien asenteita printtiä ja paperia kohtaan.

Koronapandemian huipulla vuonna 2021 moni kuluttaja oli ryhtynyt käyttämään printin sijasta enemmän digitaalisia sisältöjä, mikä näkyi kaikessa viestinnässä. Kahden viimeisen vuoden aikana tämä trendi on kääntynyt. Esimerkiksi niiden eurooppalaisen kuluttajien määrä, jotka lukevat mieluummin painettua kuin digitaalista kirjaa oli 65 % vuonna 2023, kun se vuonna 2021 oli 53 %. Painettujen aikakauslehtien suosio on nyt 51 %, kun se oli 35 %. Sanomalehtien luvut olivat 31 % ja 26 % ja painettujen kuvastojen 33 % ja 21 %.

Printin kasvava suosio näkyy myös laskuissa ja terveysinformaatiossa. Kuluttajista 38 % haluaa nyt saada laskut paperilla, kun aiemmin luku oli 19 %. Henkilökohtaisen terveystiedon haluaa paperilla 39 % kuluttajista, kun vuonna 2021 luku 29 %.

Oppimiseen tarvitaan printtiä

Tutkimuksessa kartoitettiin mielipiteitä siitä, mitä etuja on painetun median lukemisesta. Yli puolet vastaajista (52 %) oli sitä mieltä, että lapset ja opiskelijat oppivat enemmän, kun lukevat painettua materiaalia digitaalisten kirjojen tai kurssimateriaalien sijasta. Tähän ovat viitanneet monet tieteelliset tutkimukset, joissa on osoitettu printin tärkeä merkitys monimutkaisen tiedon ymmärtämisessä.

– Vaikka painettu media menetti asemaansa pandemian aikana, on selvää, että monet kuluttajat arvostavat yhä painettua mediaa. Monet ihmiset ovat palanneet printtiin, erityisesti kirjoihin ja aikakauslehtiin, sanoo Jonathan Tame, joka on Two Sides Europe -organisaation toimitusjohtaja.

Two Sides Trend Tracker -tutkimuksessa haastateltiin yli 10 000 kuluttajaa ympäri maailmaa, Etelä-Amerikasta ja USA:sta Etelä-Afrikkaan ja Eurooppaan saakka.

Kirjepostiin luotetaan sähköpostia enemmän

Printin vahvuudet tulevat esiin myös henkilökohtaisessa viestinnässä. Quadient-yhtiö on vertaillut kirjepostin ja meilin tehoa viestinnän välineenä Britanniassa. Tutkimuksen mukaan lähes kaksi kolmesta kuluttajasta (62 %) kertoo, että he todennäköisemmin avaavat kirjeen kuin sähköpostiviestin. Kirje koetaan henkilökohtaisemmaksi.

Yritykselle kirjeen lähettäminen on kalliimpaa kuin sähköpostiviesti, mutta se tuntuu toimivan paremmin kuluttajien mielestä. Kuluttajista 39 % kertoi henkilökohtaisten kirjeiden sopivan heidän tarpeisiinsa paremmin kuin joukkolähetetyt meilit. Kuluttajista 42 % arvosti sitä, että postissa tuleva kirje ei hakkeroi tai levitä viruksia ja 37 % piti siitä, että postissa ei tule spammia meilin tapaan.

Quadientin mukaan yritysten on löydettävä sopiva tasapaino viestin sisällön ja siihen sopivien viestintäkanavien suhteen viestinnän onnistumiseksi.

Reino Lantto

Array
Share: