Kotimaisesta sisällöstä halutaan maksaa
Kotimaisesta toimitetusta sisällöstä maksetaan ja lehdet tilataan Suomessa edelleen pääosin kotiin. Lähes 60 % suomalaisista kertoo tuoreen KMT 2023 -tutkimuksen mukaan talouteensa tilattavan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena. Lähes puolet kertoo talouteensa tilattavan maksullista kotimaista aikakauslehteä.
Talouksista 17 %:lla on tapana ostaa kotimaisten aikakauslehtien irtonumeroita.
Kansallisen mediatutkimuksen (KMT 2023) mukaan suomalaisten sanomalehtien lukeminen on melkoisen digitalisoitunutta ja vakiintunutta. Sanomalehtien sisältöä lukee viikoittain reilu neljä miljoonaa (94 %) suomalaisista, digitaalisen sisällön lukemien on osa arkea 63 %:lla ja painetun lehden avaa lähes päivittäin edelleen 40 % suomalaisista.
Reilu kolme miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisen vähintään kuukausittain. Aikakauslehtien lukukanavana painettu lehti on edelleen hieman digitaalista suositumpi lukemistapa.