Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Helsinki valitsi uusia ulkomainonnan toteuttajia

16.5.2023 07:35Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Keskisuomalaisen ulkomainosratkaisuilla tavoitetaan kaikkiaan 2,5 miljoonaa suomalaista viikossa. Kuva: Keskisuomalainen.

Helsingin kaupungin yleisten alueiden ulkomainonnan uusi sopimuskausi alkaa elokuussa, ja katukuvassa näkyvät mainoslaitteet vaihtuvat uusien sopimusten myötä. Kaupunki on valinnut kilpailutuksen perusteella kaksi kotimaista yritystä uusiksi ulkomainonnan toteuttajiksi. Yritykset ovat Outshine Oy ja Keskisuomalainen Oy.

Kilpailutus on suurin yksittäinen digitaalisen ulkomainonnan kilpailutus Suomessa. Nykyinen ulkomainontasopimus Clear Channel Oy:n päättyy heinäkuun lopussa. Uusi sopimus koskee aikaa 1.8.2023–31.3.2034.

Keskusta-alueella katumainostauluista ja mainospilareista vastaa jatkossa Outshine Oy, joka rakentaa yli 400 uutta digitaalisen ulkomainonnan näyttöä Helsinkiin. Laitteet ovat kooltaan pääosin 75-tuumaisia pystynäyttöjä ja koko verkostoa voi hyödyntää yhdellä mainosformaatilla. Outshinen suunnitelmissa on aloittaa rakentaminen syksyllä. Outshine saa myös mahdollisuuden kehittää nykyistä verkostoa entisestään yli 200 lisämainosnäytöllä.

Keskustan ulkopuolisilla alueilla suurnäyttömainonnasta ja katumainostauluista vastaa puolestaan Keskisuomalainen Oy. Toimijat vastaavat myös mainostilan myynnistä.

Helsingin kaupunki saa mainoslaitteiden toimittajilta vuokraa mainoslaitteiden sijoituspaikoista ja mainospaikkojen myynnistä. Kaupungille kertyy tiedotteen mukaan tulevalla sopimuskaudella merkittävästi enemmän tuloja aiempaan verrattuna. Kaupunki saa myös omiin tarpeisiinsa veloituksetta ulkomainosaikaa vähintään 10 prosenttia kokonaisnäyttöajasta.

Iso askel Keskisuomalaiselle

– Voitto Helsingin kaupungin ulkomainonnan kilpailutuksessa on meille merkittävä edistysaskel. Mediakonserni Keskisuomalaisen digitaalisen ulkomainonnan verkosto täydentyy aidosti valtakunnalliseksi yli 3 000 näytön verkostoksi Helsingin uusien näyttöjen ansiosta, iloitsee Mediakonserni Keskisuomalaisen ulkomainonnan liiketoimintajohtaja ja Neonmedia Oy:n toimitusjohtaja Jari Lähdemäki.

Keskisuomalaisen näyttölaitteet ovat lähes yhdeksän neliön kokoisia suurnäyttöjä sekä 75 tuuman kokoisia pystytoteemeja. Kaikkiaan 230 digitaalista ulkomainonnan näyttöä käsittävän verkoston rakentaminen aloitetaan syksyn 2023 aikana. Tavoitteena on saada kokonaisuus vaiheittain valmiiksi ennen vuodenvaihdetta. Mahdollisiin aikatauluihin voivat vielä vaikuttaa kilpailutukselliset ja sopimustekniset asiat. Rakennettavaa näyttöverkostoa tukee pääkaupunkiseudulla Mediakonserni Keskisuomalaisen nykyinen ulkomainosverkosto.

Array
Share: