Finlandia vodka Coca-Colan bränditalliin
Coca-Cola HBC on tiedottanut ostavansa Finlandia vodka -brändin Brown-Formanilta. Pohjoismaiden johtava viinien ja väkevien alkoholijuomien bränditalo Anora tislaa ja pullottaa Finlandia vodkaa globaaleille markkinoille. Anora toimii myös Finlandia vodkan jakelijana Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.
Anora ja juomayhtiö Brown-Forman ovat tiedotteen mukaan tehneet strategista, pitkäjänteistä yhteistyötä, joka jatkuu nyt Anoran ja Coca-Cola HBC:n välillä.
Finlandia lanseerattiin vuonna 1970 ja se on Keski- ja Itä-Euroopan johtava vodkamerkki. Finlandiaa myydään vuosittain yli 24 miljoonaa litraa maailmanlaajuisesti. Myynnistä yli 60 % tulee Coca-Cola HBC:n toiminta-alueelta.
Vuoteen 2035 saakka jatkuvan pitkäkestoisen tuotantosopimuksen mukaisesti Anora on Finlandia vodkan globaali tuottaja, sisältäen tislauksen ja pullotuksen. Tuotemerkki myytiin entisen Altian (nykyinen Anora) toimesta yhdysvaltalaiselle Brown-Forman Corporationille useammassa vaiheessa vuosien 2000 ja 2004 aikana.
– Anora tuottaa Finlandia vodkan puhtaista suomalaisen luonnon raaka-aineista: ohrasta ja vedestä. Finlandia vodka on tärkeä osa Anoran historiaa ja perintöä, ensin brändin omistajana ja myöhemmin sen tuottajana globaaleille markkinoille strategisessa yhteistyössä Brown-Formanin kanssa. Odotamme innolla saman strategisen yhteistyön jatkamista ja syventämistä Coca-Cola HBC:n kanssa, sanoo Anoran toimitusjohtaja Pekka Tennilä.
Coca-Cola HBC on kasvuhakuinen kuluttajatuoteyhtiö ja Coca-Cola Companyn strateginen pullottajakumppani. Coca-Cola HBC on noteerattu Lontoon ja Ateenan pörsseissä.