Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Digimarkkinointi kärsii evästeiden loppumisesta

27.6.2023 09:43Uutiset » Tuotteet ja palvelut
Googlen Chrome on ylivoimaisesti suosituin selain verkkokäytössä. Statcounter-palvelun tilaston mukaan sen osuus käytöstä on Suomessa nyt noin 70 %. Safari-selaimen osuus on 14,4 %, Microsoft Edgen 5,5 % ja Firefoxin 5,3 %. Kuva: Google.

Digimarkkinointi on vaikeutumassa, kun verkossa käyttäjistä tietoa keräävät kolmannen osapuolen evästeet poistuvat Euroopassa ensi vuonna. Adformin teettämän uuden tutkimuksen mukaan suomalaiset mainostajat eivät vielä ole valmistautuneet muutokseen. Vain vajaalla viidenneksellä on selkeä suunnitelma, kuinka kolmannen osapuolen evästeet korvataan.

Markkinoijien ja myyjien työkaluista katoavat mainonnan kohdentamiseen käytetyt kolmannen osapuolen evästeet (cookies), kun ne kielletään pian myös Google Chrome -selaimissa. Keksien poistumisen ei pitäisi tulla yrityksille puun takaa, sillä Euroopan tietosuojaviranomaiset kiristivät lainsäädäntöä verkkokävijöiden yksityisyyden suojaamiseksi jo vuonna 2019. Internet-selaimet Safari ja Mozilla Firefox ovat jo lopettaneet kolmansien osapuolten evästeiden käytön tukemisen, ja Google Chrome tekee sen vuonna 2024.

Evästeet ovat verkossa surffaillessa sivuilta mukaan tarttuvia keksejä, jotka seuraavat kuluttajan yleistä verkkokäyttäytymistä ja auttavat kohdentamaan hänelle mainontaa. Evästeet ovat helpottaneet yrittäjien ja markkinoijien työtä, sillä ne vähentävät hukkamainontaan käytettyä aikaa ja rahaa.

Digimarkkinointi pohjautuu Adformin tiedotteen mukaan nykyisellään pitkälti evästeisiin. Kolmannen osapuolen evästeiden kiellon jälkeen yrityksillä on hallussaan enää murusia siitä datasta, mitä ne ovat aiemmin käyttäneet mainontansa kohdentamisessa. Mainostajien näkökulmasta vaikutus on dramaattinen.

Teettämämme tutkimuksen mukaan vain neljänneksellä (26 %) Suomessa toimivista yrityksistä on selkeä käsitys siitä, miten kolmannen osapuolen evästeiden kielto vaikuttaa heidän markkinointiinsa. Yhtä suurella määrällä (26 %) ei ole vielä hajuakaan, ja loputkin vain arvailevat miten heidän tulisi jatkossa toimia oikeat kohderyhmät saavuttaakseen, kertoo digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayhtiö Adformin Patrick Laukkonen.

Array
Share: