Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Tulostetun suurkuvan markkina hitaassa kasvussa

21.4.2023 12:08Uutiset » Toimiala
Hyvä esimerkki siitä, mihin myymälämarkkinointi on menossa, nähtiin Helsingin Stockmannin hissiaulassa maaliskuussa. Lumenen tapahtumassa 360-asteinen videonäyttö vangitsi katseet puoleensa. Kokonaisuuteen kuuluivat tulostetut display-mainokset. Kokonaisuuden toteuttivat PunaMustan Coloro ja Profilight-yksiköt. Kuva: PunaMusta Coloro.

Tulostettu suurkuva (printed signage) on yksi tuotealueista, joka kärsi pahiten koronapandemiasta. Smithersin tutkimuksen mukaan ala on elpynyt viime vuosina, mutta näköpiirissä on vain hidasta kasvua. Kasvua voi odottaa tapahtuvan eniten vähittäiskaupassa erilaisissa myymälämarkkinoinnin POS-displayratkaisuissa. Niissä yhdistetään usein painettua ja digitaalista suurkuvaa.

Tutkimuslaitos Smithers laskee tulostettuun suurkuvaan mukaan laajasti posterit, bannerit, liput, POS-displayt, ulkomainonnan julisteet, mainostarrat (decals & transfers), ajoneuvoteippaukset, rakennusteippaukset, yritysmainokset ja tapahtumamateriaalit. Voidaan puhua painetusta julistemainonnasta, jonka vastakohta on digitaalinen mainonta näytöillä.

Tulostetun suurkuvan markkinan arvo oli Smithersin mukaan noin 40,9 miljardia dollaria vuonna 2022. Sen arvioidaan kasvavan vuosittain keskimäärin vain 0,2 % vuoteen 2028 mennessä kiinteillä hinnoilla mitattuna. Tulostettu volyymi kutenkin kasvaisi keskimäärin 0,7 % vuodessa ja olisi 10,4 miljardia neliömetriä vuonna 2028. Tulosteiden keskihinnat siis halpenisivat.

Markkinat ovat tutkimuksen mukaan haastavat varsinkin Euroopassa ja USA:ssa. Digitaalinen viestintä valtaa alaa esimerkiksi ulkomainonnassa. Digitaalisiin näyttöihin panostetaan, mutta niillä on merkittävä kiinteä aloituskustannus mainonnan alustana.

Kauppa innovoi display-mainonnassa

Suurimmat volyymin laskut tulevat Smithersin mukaan näkymään suurissa pysyvissä tai väliaikaisissa painetuissa julisteformaateissa kuten postereissa, ulkomainoksissa, lipuissa ja kuumailmapalloissa. Niihin vaikuttavat eniten digitalisaatio ja verkkokaupan kasvu.

Vähittäiskaupan myymälämarkkinointi on sen sijaan kasvualue. Kaupat haluavat houkutella asiakkaita takaisin kivijalkaan ja lisätä myyntiä kaupan sisäisellä markkinoinnilla. Tässä POS-displayt ovat suosittu väline, ja yhä enemmän on myös kampanjoita, joissa yhdistetään verkossa ja kaupassa tapahtuvaa mainontaa monimediakampanjoissa. Arvoa tuottavilla tehosteilla on kysyntää tulostetussa display-mainonnassa, ja monet painotalot panostavat niihin.

Toinen kasvualue on tutkimuksen mukaan yritysten mainonta ja tapahtumamainonta.

Inkjet valtaa alaa painamisessa

Koronapandemian aiheuttamat markkinamuutokset ovat tutkimuksen mukaan suosineet inkjet-tulostamista painomenetelmänä. Inkjet tulee edelleen valtaamaan alaa monien tekijöiden summana. Niitä ovat tulostuspäiden kehittyminen, uudet värit sekä päällysteet ja uudet tulostusmateriaalit. Kun tuotantosarjat lyhenevät, inkjetistä tulee entistä kilpailukykyisempää perinteiseen painotekniikkaan verrattuna.

Tulostusmateriaaleissa kysyntä tulee kasvamaan erityisesti päällystetylle puuvapaalle paperille ja kartongille sekä uusille tekstiilimateriaaleille.

Smithersin markkinatutkimus The Future of Printed Signage in a Digital World to 2028 yhdistää markkinoiden trendien analyysiä ainutlaatuiseen dataan.

Reino Lantto

Array
Share: