Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mediamyynnin lasku rasitti Sanoman tulosta

26.10.2023 11:10Uutiset » Toimiala

Mediamyynnin lasku jatkui kolmannella neljänneksellä ja tämä heikensi Sanoman tulosta. Haastava tilanne mainosmarkkinoilla jatkui ja Media Finlandin mainosmyynti laski 10 % sanomalehti- ja televisiomainonnan vetämänä. Vertailukelpoinen tilausmyynti kasvoi sen sijaan maltillisesti.

Media Finlandin liikevaihto laski hieman ja oli 150 milj. euroa (2022: 155). Raportoitu tilausmyynti laski hieman Suplan äänikirjaliiketoiminnan ensimmäisellä vuosineljänneksellä tapahtuneen myymisen seurauksena. Muun myynnin maltillinen kasvu oli seurausta festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnan hyvästä vedosta sesongin aikana.

Mainosmyynnin laskun seurauksena yksikön operatiivinen liikevoitto laski 17 milj. euroon (2022: 21). Matalammat paperi-, paino- ja jakelukustannukset sekä tiukka kulukuri paransivat osaltaan kannattavuutta.

Koko Sanoma-konsernin liikevaihto kasvoi 580 milj. euroon (2022: 515). Learning-yksikön liikevaihtoa kasvattivat pääasiassa Espanjassa ja Puolassa käynnissä olleet opetussuunnitelmien uudistukset, onnistuneesti toteutetut hinnankorotukset sekä Italiassa ja Saksassa elokuussa 2022 tehty yritysosto.

Konsernin operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoja kasvoi 179 milj. euroon (2022: 148). Learningin tulosta vahvistivat oppimateriaalimyynnin vahva kasvu ja ostetun Italian liiketoiminnan positiivinen vaikutus. Learning-yksikössä aloitetaan Solar-niminen prosessien kehittämis- ja tehostamisohjelma. Solarin avulla saavutettavien vuotuisten toiminnan tehostamishyötyjen arvioidaan olevan n. 55 milj. euroa vuodesta 2026 alkaen.

Array
Share: