Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Keskisuomalainen ostaa PunaMusta Median mediat

31.1.2024 15:40Uutiset » Toimiala
Sanomalehti Karjalainen tavoittaa viikossa 169 000 lukijaa, kertoo tuorein Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) raportti. Kuva: Karjalainen.

Keskisuomalainen-konserni laajentaa edelleen medialiiketoimintaansa ostamalla PunaMusta Media -konsernin koko medialiiketoiminnan. Siihen kuluvat sanomalehti Karjalainen, seitsemän paikallislehteä Itä-Suomessa sekä paikallisradio.

Kaupan täytäntöönpano on ehdollinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle ja sen arvioidaan toteutuvan vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Ostettavaan PunaMusta Media -konsernin medialiiketoimintaan kuuluvat Sanomalehti Karjalainen Oy:n julkaisema kuutena päivänä viikossa ilmestyvä sanomalehti Karjalainen, PunaMusta Paikallismediat Oy:n julkaisemat paikallislehdet Outokummun Seutu, Pielisjokiseutu, Pogostan Sanomat, Ylä-Karjala, Lieksan Lehti ja Parikkalan-Rautjärven Sanomat sekä Karelia Viestintä Oy:n julkaisema kaupunkilehti Karjalan Heili. Lisäksi Sanomalehti Karjalainen Oy:llä on paikallisradio Karjalainen Syke.

Tämän medialiiketoiminnan liikevaihto oli noin 19 milj. euroa vuonna 2022 ja henkilökunnan määrä noin 90.

– PunaMusta Median medialiiketoiminnan osto on erinomainen jatkumo Keskisuomalainen-konsernin johdonmukaiselle kasvustrategialle. Kaupan kohteena on perinteikäs ja hyvin hoidettu medialiiketoiminta. Pohjois-Karjalan merkittävin sanomalehti Karjalainen sekä alueen paikallislehdet ja kaupunkilehti Karjalan Heili ovat lukijoidensa arvostamia medioita ja rikastuttavat valtakunnallista mediatarjoamaamme. Kaupan myötä myös alueellinen radiotoimintamme vahvistuu entisestään, toteaa Keskisuomalainen Oyj:n toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

Lehtien painamisesta alihankintasopimus

Keskisuomalainen- konserni solmii kaupan yhteydessä PunaMusta Media Oyj:n kanssa kolmen vuoden sanomalehtipainamisen alihankintasopimuksen sekä yhdeksän kuukauden sivunvalmistuksen alihankintasopimuksen. Alihankintasopimusten arvo ilman indeksikorotuksia on enintään noin 5,5 milj. euroa.

– Keskisuomalaisen strategiana on johdonmukaisesti kasvaa mediatoimialalla. Olemme omassa strategiassamme suuntautuneet viime vuosina valtakunnallisesti paino-, näkyvyys- ja digitaalisen liiketoiminnan kokonaisuuksiin, joissa kasvumahdollisuudet ovat merkittävät ja joissa jokainen liiketoiminta tukee toisiaan. Olen erittäin iloinen, että nyt solmittu kauppa mahdollistaa medialiiketoimintamme vahvemmat resurssit tulevaisuuden kasvuun ja varmistaa paikallisen vahvan sisällöntuotannon, sanoo PunaMusta Median toimitusjohtaja Arttu Sallinen.

Array
Share: