Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Valmisruokien pakkauksilla hyvät kysyntänäkymät

7.3.2023 13:16Uutiset » Pakkaukset
Laadukkaan valmisruoan kysyntä kasvaa ja niiden pakkaukset ovat kasvava markkina. Kuva: SOK.

Vaikka hinta on tällä hetkellä merkittävin ruoan ostamiseen vaikuttava asia, ovat muita tämän hetken merkittävimpiä trendejä helppous ja hyvinvointi. S-ryhmän tiedotteen mukaan laadukkaan valmisruon kysyntä kasvaa ja sitä mukaa myös niiden pakkausten kysyntä.

Helppous näkyy paitsi valmisruokien, myös erilaisten aterianosien kuten kastikkeiden, pakasteiden ja take away -tuotteiden suosiossa.

Tiedotteen mukaan koronavuosien kirittämä, ravintolatasoista ruokaa ruokakauppaan siivittävä grocerant-ilmiö kasvaa edelleen vauhdilla, vaikka samaan aikaan kuluttajat valitsevat inflaation vuoksi yhä useammin edullisempia tuotteita. Ilmiö siivittää ruokakauppaan tuttuja ravintolabrändejä ja myös laadukkaita valmisruokia.

Valikoimiin tulee koko ajan uusia tuotteita, jotka hätyyttelevät suosituimpien tuotteiden paikkoja kuluttajien ostoskoreissa. Esimerkiksi Suomalainen menestysresepti -kilpailun helmikuun alussa voittaneen Mattila Brosin kaikki kolme Smokehouse-valmisateriaa sinkosivat ensimmäisen myyntiviikon aikana TOP 5 myydyimpien valmisruokatuotteiden listalle.

Grocerant-ilmiö hälventää kaupan ja ravintolan rajaa. Kauppojen sisälle on tullut ravintoloita, ja kaupasta voi ostaa myös kotiin kaupassa tehtyä, ravintolatasoista ruokaa. Ravintoloista tutut brändit näkyvät nyt erityisesti kuluttajia kiinnostavissa valmiissa pasta-annoksissa. Pasta-annosten myyntimäärät ovat kasvaneet S-ryhmässä reilut 30 prosenttia viimeisen neljän vuoden aikana.

Share: