Merjalta löytyy luovuutta, ideointikykyä ja uskallusta

27.3.2021

Merja on äitinsä kautta päässyt näkemään kaiken alalla aina käsinladonnasta lähtien.

Miten olet päätynyt graafiselle alalle?

Haaveenani oli olla isona sihteeri, mutta todistus ei riittänyt HSO:n pääsykokeisiin ja päädyn Helsingin Sairaanhoito-oppilaitokseen ”lääkäri-sihteerin” opintoihin. Psykologi totesi, että minun pitäisi hakeutua Sihteeriopistoon ja minä terävänä tyttönä soitin silloiselle rehtorille ja hän lupasi, että kyllä pääsykokeisiin pääsen kunhan esitän psykologin lausunnon – joten ei tullut minusta ”lääkäri-sihteeriä” vaan sihteeri. No, tein vuoden niitä töitä ja huomasin, että ei luonteeni siihen passaa – minua kiinnosti markkinointi ja myynti. Hakeuduin töihin Etelä-Pohjanmaa -lehteen ja siitä alkoi pitkä ja monivaiheinen urani graafisella alalla.

Ikä: 62 vuotta
Vuodet graafisen alan parissa:
39 vuotta
Tittelisi: asiakkuuspäällikkö
Työpaikkasi: I-print/I-Mediat
Sijainti: Seinäjoki – Lakeuden pääkaupunki
Mottosi: Sisulla vaikka läpi harmaan kiven.

Mitä kuuluu työnkuvaasi I-printillä ja millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Olen ns. liikkuva myyjä, eli normaalina aikana matkustan paljon. Minulla on asiakkaita ympäri Suomen – voisi melkein sanoa ”Hangosta Utsjoelle”. Olen asiakkaitteni edustaja I-printissä. Mietin yhdessä kollegoiden ja tuotannon tekijöiden kanssa asiakkailleni erilaisia vaihtoehtoja heidän myyntistä ja markkinointinsa tueksi – ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Työpäivään kuuluu ideointia, tuumausta, puhelinkeskusteluja, palavereja, keskusteluja tuotannon kanssa, tarjouslaskentaa ja meilailuja. Mutta mukavinta on löytää ratkaisu asiakkaan pulmaan – silloin päivä on ollut loistava.

Miten myyntityö on ajan saatossa muuttunut graafisella alalla?

Ainakin meillä I-printissä on myyntisalkkuumme tullut paljon uusia tuotteita ja palveluita. Emme myy enää pelkkiä painotuotteita vaan myös asiakkaan avuksi erilaisia digitaalisia palveluita. Eli kun ratkaisu asiakkaalle löytyy, niin se voi painotuotteen lisäksi sisältää vaikkapa vaikuttajamarkkinointia. Kaikesta ei meidän tarvitse osata kaikkea, mutta meidän pitää oivaltaa asiakkaan kanssa keskustellessamme mikä/mitkä asiat myyntisalkussamme olisivat hänelle sopivia. Asiantuntemusta meiltä löytyy I-printin tarjoamien monipuolisten palveluiden lisäksi Ilkka-Yhtymän muilta tytäryhtiöiltä mm. Myynninmaailma, Somessa.com ja paikallisesti I-Mediat.

Mitä hyvältä myyjältä tänä päivänä vaaditaan?

Luovuutta, ideointikykyä, uskallusta ehdottaa ”hurjiakin juttuja”. Pelko pois jatkuvasta muutoksesta ja rohkeutta tarttua ja tutustua kaikkeen uuteen. Tuumausta siitä mitä kaikkea asiakkaan pakettiin voidaan laittaa – rehellisesti ei pakkomyymällä.

Mikä alassa sinua viehättää / harmittaa?

Edeltä on varmasti voinut jo osittain lukeakin mikä viehättää. Olen mielestäni luova ja ideoitakin riittää, joskus tuotannon mielestä liikaakin, mutta olen saanut I-printissä aika vapaasti toteuttaa ideoitani, vaikka olen useinkin saanut ensin osakseni päänpyöritystä ”No mitä nyt…”.

Minua harmittaa kovasti se, että painoalaa pidetään ”auringonlaskun” alana. Itse uskon, että vielä kun nenälläni kasvaa horsmaa, painotuotteita tehdään edelleen. Tässä maailmassa missä kaikki on digitaalista, ja sen nimiin vannotaan, koittaa vielä aika, jolloin postikortti on kovaa valuuttaa markkinoinnissa. Silloin kun painettiin vain mustalla värillä, oli nelivärisyys kova juttu. Sitten piti erottautua jotenkin, kun kaikki oli niin värillistä – laitettiin mustavalkoinen tai nega ilmoitus ja kyllä kauppa taas kävi. Painotuote on ajateltu asia ja vaatii vaivaa – ja on tulevaisuudessa uusi hyvä keino.

Mitkä ovat rakkaimmat työvälineesi?

Rakkain on muistiinpanolehtiö. Se on monessa asiassa todella hieno liittymä. Keskustelun aikana voit asiakkaalle ”piirtää ja värittää”, elleivät kädet riitä. Tähän tarvitaan kunnon kynät. Samalla olet koko ajan läsnä, kun et joudu tuijottamaan näyttöä, eikä näyttö ole sinun ja asiakkaasi välissä. Totta kai myös puhelin ja kannettava kuuluvat rakkaimpiin työvälineisiini.

Mukavinta on löytää ratkaisu asiakkaan pulmaan – silloin päivä on ollut loistava.

Mikä on mukavinta työssäsi?

Työkaverit ja hyvä tiimi, joka tukee. Se, että saa olla se ”Pelle Peloton”, mikäli siltä tuntuu. Päivät eivät ole kahdeksasta neljään, vaan jotakin aivan muuta. Reissaaminen. Lähes kaikki. Siitä en pidä, että nykyään kaikkea mitataan. Ja siitä, että minulta menee mittaamiseen aikaa.

Mikä projekti on jäänyt erityisesti mieleesi, jossa olet ollut mukana. Miksi?

Painotyöhotelli, nykyisen i247-palvelun kehitys. Siinä olen ollut mukana ”syntymästä asti” ja kehitystyö jatkuu varmasti vielä sittenkin, kun minä poistun takavasemmalle. Palvelun kehittämisessä ja laajentamisessa on vielä paljon mahdollisuuksia.

Missä haluaisit itse kehittyä? Entä miten koko alan tulisi kehittyä?

Haluan edelleen pysyä kyydissä ja ajan tasalla siinä mitä alalla tapahtuu. Rehellisesti sanoen näin vanhana akkana minun pitäisi, ja toki haluankin, kehittyä sosiaalisen median osaajana, että osaan niistäkin mahdollisuuksista kertoa asiakkailleni.

Kuka tekee mielestäsi alalla hienoimpia / innovatiivisimpia juttuja ja miksi?

Tämä on vaikea kysymys. Hassua sanoa, ja en tiedä edes voinko, mutta paperitoimittajilta tulee todella hienoja ja innovatiivisia joulukortteja.

Terveisesi graafiselle alalle

Uskoa painettuun viestintään ei kannata menettää – siitä tulee vielä todella hieno ja haluttu tapa viestiä. Painokset ehkä pienenevät, mutta lopputulokset ovat entistäkin upeampia ja kohdennetumpia. Iloitaan työstämme!


 

Tekijä-palstalla haastatellaan graafisen viestinnän alalla työskenteleviä henkilöitä.

Share: