Hirkalla riittää vielä virtaa

14.1.2022
Espoon rantaraitti on Jari Hirvoselle tuttu reitti. Luova työ vaatii inspiraation lähteitä ja luonto on Hirvoselle yksi niistä tärkeimmistä.

Jari ”Hirkka” Hirvonen on tehnyt pitkän työuran mainonnan parissa. 40 vuotta sitten mainospiirtäjänä aloittanut ja useaan kertaan palkittu Hirkka toimii nykyisin luovana johtajana Grano Dieselissä.

Mitä kuuluu työnkuvaasi luovana johtajana Grano Dieselillä?

– Vastaan kokonaisuutena Grano Dieselin mainonnan suunnitteluyksikön tekemisistä ja kädenjäljestä. Kysyn asiakkaalta aina ensimmäisenä, mitä halutaan saada aikaan? Syntyneiden ideoiden pohjalta teen konseptisuunnittelua ja kampanjasuunnittelua, jotka antavat sitten suunnan tuleville toimenpiteille ja eväät tiimille. Toimistomme tekee suunnittelutyötä yritysilmeistä lähtien aina tapahtumakokonaisuuksiin asti – ja kaikissa kanavissa. Olen mukana myös johtoryhmätyöskentelyssä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

– Aina heti herättyäni luen sähköpostit. Sen jälkeen tutkin mitä maailmalla on tapahtunut ja tarkistan päivän agendan: sisäisiä suunnittelu- ja työpalavereja, asiakastapaamisia, alihankintayhteyksiä, kuvauksia tai kuvauspaikkojen kartoituksia… Ja valtava määrä erilaista tiedon- ja aineistonhankintaa, jotta pääsee jossain vaiheessa upottamaan nyrkit ihan oikeasti saveen.

Ikä: 60 vuotta
Vuodet graafisella alalla: 40 vuotta
Työpaikka: Grano Diesel Oy (Helsinki)
Titteli: Luova johtaja
Mottosi: Rock and Roll!

 

Miten olet päätynyt siihen mitä teet?

– Minusta ei ollut insinööritieteitä lukemaan. Olen aina tykännyt piirtää, ja vilkkaan mielikuvitukseni ansiosta sisällön tuottaminen kuvalliseen (ja myös sanalliseen) ilmaisuun ei ole koskaan ollut vaikeaa. Tulin alalle mainospiirtäjäharjoittelijaksi vuonna 1981, ja olin tuohon aikaan ensimmäisiä oppisopimuksella ammattiin valmistuneita Suomessa (-84). 

Mikä on parasta työssäsi? 

– Jokainen päivä on aina suuri seikkailu. Keskenään hyvinkin erilaiset projektit, asiakkuudet ja ihmiset luovat hedelmällisen maaperän ja mahdollisuuksia aina aivan uudenlaiselle tekemiselle, jossa vain taivas on rajana. 

Entä mikä haastavinta? 

– Itselle henkilökohtaisesti kaikenlainen raportointi. Lukuisat salasanat. Ajanhallinta. Ja tietysti koronan aiheuttamat yllättävät käänteet. 

Makein duuni/duunit, mitä olet ollut tekemässä? 

– Näillä kilometreillä niitä on todella paljon. Yksi mieleenpainuvimmista lienee aikanaan Educa-messuille eräälle oppimateriaalikustantajalle suunnittelemani messuosasto: lattiasta katonrajaan asti huputettu ”suljettu” osasto kantoi nimeä Salainen Osasto, ja sinne pääsi sisään ainoastaan ennakkoon lähetetyllä kulkuluvalla. Asiakas empi aluksi, mahtaako sinne sisälle kukaan löytää, mutta huojentui nopeasti, kun osastolle oli parhaimmillaan yli 200 metrin jono. 

– Yksittäisiä duuneja merkittävämmäksi nostaisin kuitenkin muutamat pitkät asiakassuhteet, joissa molemminpuolinen arvostus ja luottamus on toiminut vahvana kivijalkana onnistumisille. Esim. Mercedes-Benzin mainontaa tein 18 vuotta putkeen. 

Entä mieleenpainuvin kokemus työurasi varrelta? 

– Vuonna 2007 voitimme toimistona (Planeetta 10) Huippusuoran – putsasimme pöydän lähes kaikissa sarjoissa. Tuon voiton jälkeen kyseinen kilpailu lakkautettiin… 

Miten työsi on muuttunut, jos vertaa esimerkiksi 10–15 vuoden takaiseen aikaan? 

– Digitaalisuus ja mitattavuus on kasvanut koko ajan isompaan rooliin kaikessa markkinointiviestinnässä ja sen suunnittelussa. Monikanavaisuus on nykypäivänä itsestäänselvyys. Henkilökohtaisella tasolla taas huojentavaa on se, että liksaa saa nyt joka kuukausi, kun ei ole enää itse yrittäjänä. 

Musiikki on ollut Hirkalle aina tärkeä henkireikä – sekä kuuntelu että musisointi. Hän soittaa rumpuja yhtyeissä The Potatoes (kuvassa) ja Rock Ola & The Freewheelers.

Mitkä ovat rakkaimmat työvälineesi / softat tms? 

– Kyllä oma pää on tärkein. Skissipaperi ja huopakynät sekä ruutuvihko tulevat seuraavana – fläppitaulua unohtamatta. Ja kamera kulkee aina mukana. Mac on tosin ollut uskollinen apuri jo vuodesta 1986: siinä maailmassa InDesign ja Photoshop ovat varmaankin eniten käyttämäni ohjelmat, mutta hyödynnän kernaasti ympärilläni työskenteleviä itseäni lahjakkaampia apukäsiä parhaan mahdollisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. 

Mistä haet inspiraatiota? 

– Luonnosta. Metsä ja meri elementteinä antavat ehtymättä voimasäteitä kaamokseen. Fillaroimalla vaikka Espoon rantaraitilla on mahdollisuus aistia molempia yhtä aikaa. Ja tietysti musiikista: Rock and Roll on ollut henkireikäni jo nuoruusvuosista lähtien ja sillä on yhä tärkeä rooli elämässäni. Keikkailen (silloin kun keikoille pääsee) instrumentaaliorkesteri The Potatoes sekä ROCK OLA & the Freewheelersin kanssa. Myös höntsälätkää pelailen. 

Missä haluaisit vielä kehittyä? Entä miten graafisen/visuaalisen alan tulisi kehittyä? 

– Ihmisenä. Aina on parantamisen varaa suhteessa ympäristöön. Graafisen alan taas tulisi päästä pois sille edelleen tyypillisestä liian tuotantolähtöisestä ajattelusta. Asiakaslähtöisyys kuuluu usein pelkissä puheissa. Työsarkaa siis riittää. 

Kuka tekee mielestäsi erityisen hienoja / innovatiivisia juttuja? 

– Useimmat isot kansainväliset brändit osaavat asiansa rohkeina suunnannäyttäjinä, otetaan nyt vaikka NIKE tai Oatly esimerkkeinä. Tuotantopuolella on tässä nyt pakko vetää vähän kotiinpäin: emoyhtiömme Grano on hoitanut leiviskänsä kunnialla muuttuvista tilanteista huolimatta. Digimaailmasta voisi mainita mm. North Kingdom, Mimosa Agency, B-REEL, TBWA… 

Terveisesi alalle? 

– Pitäkää silmät ja korvat auki kaikkialla missä ikinä liikutte. Parempaa koulutusohjelmaa ei ole. 

Jotain muuta, mitä haluaisit mainita? 

– Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. (Tom Waits)


 

Tekijä-palstalla haastatellaan graafisen viestinnän alalla työskenteleviä henkilöitä. 

Share: