Hanna innostuu helposti – vaikka animoimaan

27.3.2021
Hanna Rinne pääsi jo pienenä seuraamaan läheltä graafista alaa ollessaan äitinsä mukana hänen töissään mainostoimistoissa sekä lehtitaloissa.

Hanna Rinne toimii Veikkauksella luovana suunnittelijana. Jututimme Hannaa ja selvitimme millaista on hänen työnsä.

Miten olet päätynyt graafisen suunnittelun pariin ja millainen on ollut urapolkusi?

Pääsin jo pienenä seuraamaan läheltä graafista alaa ollessani äitini mukana hänen töissään mainostoimistoissa sekä lehtitaloissa. Ensimmäisen taittotyöni tein viisivuotiaana ollessani hänen mukanaan Sanomilla. Leikkelin vanhoista Prosessori- ja MikroBitti-lehdistä kuvia sekä artikkeleita ja liimailin ne uudeksi lehdeksi. Tämä mestariteos saattaa olla vieläkin jossain tallella.

Vaikka pääsinkin alaan jo pienenä tutustumaan, ei se ollut minulle itsestään selvä valinta omaksi ammatiksi. Minusta oli tulossa kultaseppä tai automekaanikko. Onneksi loppujen lopuksi mutkien kautta kävi toisin ja päädyin opiskelemaan graafista suunnittelua.

Ikä: 40 vuotta
Vuodet graafisen suunnittelun parissa: Lähes 20 vuotta
Tittelisi: Luova suunnittelija
Yhtiö: Veikkaus
Sijainti: Helsinki
Mottosi: Ok is not enough.

Valmistuttuani pääsin harjoittelijaksi PHS:lle. Silloinen mainosmaailma vuosituhannen vaihteessa näytti hyvin erilaiselta kuin nykyään, niin hyvässä kuin pahassa. Jälkeenpäin olen usein miettinyt, että olen ollut todella onnekas, kun olen saanut kokea senkin aikakauden. Kymmenisen vuotta vierähti eri mainostoimistoissa hyvin erilaisten brändien parissa.

Minua on aina kiehtonut piirretty grafiikka ja kuvitukset, niinpä päädyin töihin Roviolle. Peliala ja edtech-maailma vei mennessään siinä määrin, että muutaman työkaverin kanssa perustimme oman oppimispelialan yrityksen. Ja nyt olenkin sitten Veikkauksella luovana suunnittelijana.

Mitä kuuluu työnkuvaasi Veikkauksella ja millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Työskentelen osana Veikkauksen sisäistä bränditiimiä. Mainostoimistokumppanit tuottavat osan markkinoinnista, varsinkin isommat kampanjakokonaisuudet, mutta osa suunnitellaan ja tuotetaan meillä talossa sisäisesti. Minun toimenkuvani on aika laaja. Suunnittelen ja toteutan mm. erilaisia Veikkauksen brändiin ja tuotteisiin liittyviä materiaaleja. Työpöydälläni on sekä digitaalisia että painettavia materiaaleja. Yhtenä päivänä saatan olla suunnittelemassa kirjaa lottovoittajista ja toisena suunnitella raaputusarpojen kuvituksia. Skaala on todella laaja.

Mikä graafisessa suunnittelussa sinua viehättää?

Uuden luominen. On ihanaa saada luoda asioita, jotka parhaimmillaan herättävät ihmisissä tunteita. Minua kiehtoo myös visuaalisuuden ja informaation yhdistäminen; kuinka saadaan jokin asia tuotua yksinkertaisesti ja silmää miellyttävällä tavalla esiin. Kuinka rumasta ja sekavasta voi parhaimmillaan saada muokattua kaunista ja selkeää.

Mitkä ovat rakkaimmat työvälineesi?

Musta tussi ja valkoinen paperi. Niitä käytän töissä lähinnä asioiden luonnosteluun. Yritän piirtää joka päivä vähintään yhden piirustuksen. Vaikka edes pienen sellaisen. Olen myös super- innoissani uudesta työkaveristani, Wacom Cintiq -piirtopöydästä.

Mikä on mukavinta työssäsi?

Vaihtelevat työpäivät sekä mielenkiintoiset ja innostavat projektit. Rakastan sitä, että yksikään päivä ei ole toisen kaltainen ja saan jatkuvasti kehittää uutta.

Mistä haet inspiraatiota?

Minulle ehtymätön inspiraation lähde on Pinterest. Saatan helposti unohtua sinne tuntikausiksi tonkimaan kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä. Usein inspiraatio löytyy yllättävistä jopa suunniteltavaan projektiin liittymättömistä asioista.

Missä haluaisit itse kehittyä? Entä miten graafisen alan tulisi kehittyä?

En osaa eritellä mitään yhtä asiaa, jossa haluaisin kehittyä. Mielestäni on parasta, että voi kehittää itseään mahdollisimman laaja-alaisesti. Koko uralleni on ollut leimallista itseni kehittäminen. Olen hypännyt, välillä jopa vähän tyhmänkin rohkeasti, uusiin haasteisiin. Innostun herkästi uusista asioista, joten usein ajaudun myös tilanteisiin, joissa huomaan, että jokin asia on pakko opetella tekemään itse. Esimerkiksi Roviolla meidän tiimissä ei ollut animaattoria, joten kun halusin saada peliin animoidun pesukoneen luukun, oli pakko itse opetella miten se tehdään.

Vaikka oma työni painottuukin suurimmalta osin digitaalisiin materiaaleihin, rakastan upeita painettuja töitä. Haluaisin nähdä enemmän uusia innovaatioita printtipuolella. Varsinkin materiaaleissa.

Makein printtityö, jota olet ollut suunnittelemassa?

Vuosien varrella yksi makeimmista on varmasti ollut Jokerit vs. HIFK Talviklassikko-ottelu Stadikalla. Oli mahtavaa nähdä koko Stadikan peittyvän meidän tekemiin aivan massiivisen kokoisiin plakaatteihin ja banderolleihin.

Vuonna 2011 koko Helsingin Olympiastadion peittyi Jokerit vs. HIFK Talviklassikko-ottelun massiivisen kokoisiin plakaatteihin ja banderolleihin.

Toinen vähän eri tavalla vaikuttava oli työ jonka teimme eräälle lääkealan yritykselle. Toteutimme heidän kanssaan kaikille suomessa reumaan sairastuville oman potilaskansion, jossa pystyi säilyttämään kaikki sairauteen liittyvät asiakirjat ja joka piti sisällään erilaisia työvälineitä sairauden kanssa elämiseen.

Kuka tekee mielestäsi graafisella alalla hienoimpia / innovatiivisimpia juttuja ja miksi?

Yksi, joka tulee mieleen, on Skotlantilainen Hendrick’s Gin -ginibrändi. He ovat saaneet pakattua elämyksellisyyden hauskasti ja uniikilla tavalla koko brändiin pakkauksista saittiin. Myönnän, että olen ensimmäisen Hendrick’s pulloni ostanut vain pakkauksen takia. Onneksi sisältökin osoittautui mainioksi.

Hanna on vaikuttunut hauskasta ja uniikista tavasta, jolla Hendrick´s Gin on tuonut brändiinsä elämyksellisyyden.

Terveisesi graafiselle alalle.

Muistetaan pitää rima riittävän korkealla!


 

Tekijä-palstalla haastatellaan graafisen viestinnän alalla työskenteleviä henkilöitä.

Share: