Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mestarillisen tyylikäs

VUODEN 2022 PARHAAT PRINTIT -CASE: UUDEN HOTEL MESTARIN LANSEERAUS
Teksti: Jarkko Hakola
Kuvat: Sami Piskonen

Harmoninen väripaletti, yhtenäinen graafinen ilme sekä oivaltavat copyt luovat yhdessä persoonallisen kokonaisuuden läpi koko asiakaspolun.

Hotel Mestari on Helsingin keskustaan, Rakennusmestarien taloon toukokuussa 2022 avattu uusi ja rouhea lifestyle-hotelli. Mainostoimisto Moniko loihti ja Punamusta painoi hotellille kaiken, mitä se tarvitsi.

Kun asiat tehdään laadukkaasti, harkiten ja pieteetillä, on lopputulos visuaalisesti näyttävän elegantti. Kotimaiseen Primehotelsin ketjuun kuuluva Hotel Mestari sai tällaisen kohtelun. PunaMusta oli jo valmiiksi Primehotelsin painokumppani, joten olemassa olevasta yhteistyöstä ja kokemuksesta oli iso apu tämän kokoluokan projektissa.

Primehotelsin ja mainostoimisto Monikon tiimi starttasi Hotel Mestarin materiaalien suunnittelun syksyllä 2021. Haastattelimme suunnittelussa mukana ollutta Monikon AD Mari Pohjolaista.

– Kun Mestari tuli työpöydällemme, olemassa oli hotellin konsepti sekä visuaalisen ilmeen osalta look&feel eli  logo, värit ja typografia. Näiden määritysten pohjalta pääsimme suunnittelemaan ja luomaan painotuotteiden ilmeen, markkinointiviestinnän linjan sekä Mestarin persoonan henkiin herättävän copykonseptin, kertoo Pohjolainen.

Hotel Mestarin materiaaleissa haettiin rouheaa luksusta ja arvokasta fiilistä. Arvokasta, perinteistä ja vähäeleistä. Brändäykseksi riittää elegantti preeglaus, tyylikäs foliointi tai yksinkertainen painatus.

Projektin kokonaiskesto painotuotteiden suunnittelun aloittamisesta ja materiaalimäärityksistä kokonaisuuden valmistumiseen oli noin 8 kk. Mieleenpainuvin hetki koitti loppuvaiheessa. 

– Tässä projektissa mieleenpainuvinta oli nähdä kokonaisuus valmiina ja paikoillaan miljöössä. Hotellin rouhea, tummansävyinen ja maskuliininen sisustus yhdistettynä materiaalien veikeän persoonalliseen tapaan puhutella hotellivieraita nostaa hymyn huulille. 

Sydän sykkii printille

Monikossa tehdään kaikkea mahdollista printtiin ja digiin, mutta painotus on printtiin. 

– Meillä on vahva osaaminen painotuotteista ja tekniikoista. Tämän projektin kautta pääsimme siis toteuttamaan ydinosaamistamme. Puhumme sujuvasti digiä, mutta sydämemme sykkii printille ja kaikelle fyysiselle, Pohjolainen sanoo. 

Avainkorttikoteloita tehtiin neljä erilaista, joista jokainen toivottaa vieraat persoonallisella tavalla tervetulleeksi. Kotelo kätkee sisäänsä puisen, laseroinnilla brändätyn avainkortin.

Millainen projektillinen ero ylipäätään on digi- ja printtiprojektien välillä?

– Meille suurimmat erot näkyvät aikataulutuksessa, ennakoinnissa sekä idean havainnollistamisessa. Viime aikoina ennakointi on korostunut printtiprojekteissa entisestään mm. materiaalien saatavuushaasteiden ja pitkien toimitusaikojen myötä. Kun ilmoilla on useita epävarmuustekijöitä, voi suunnitelmia joutua muuttamaan lennosta ja pyrkiä löytämään vaatimukset täyttävä ratkaisu saatavilla olevista vaihtoehdoista. Digitaalisissa toteutuksissa voidaan tehdä demo, jota pääsee helposti testaamaan. Painotuotteissa erikoisemman idean testaaminen ja sen demoaminen on puolestaan oma taiteenlajinsa. Lopputuloksen hahmottaminen jää usein oman näkemyksen, layout-kuvien ja suuntaa-antavien painomallien varaan.

Hotel Mestarille toteutettujen tuotteiden määrä kertoo hyvin työn määrästä, josta Moniko on asiakkaalle vastannut: rekrymarkkinointi, printti, display + DOOH, pahvitoblerone, roll-up, jättibanderollit julkisivuun, markkinointiviestinnän konsepti, copykonsepti, hotellin opasteet ja ikonit, ravintolan & kahvilan visuaalinen ilme, oviroikot, käyntikortit, kirjepaperi ja -kuori, minibarlista, avainkorttikotelo, unimaski, hiustenkuivaajan pussi, pesuainepullot, pyykkipussi, tervetuloa-kortti, lahjakortit, take away -kuppi, printtimainonta, muistilehtiöt, ikkunateippaukset, remonttisuojapaperit, julkisivun valomainokset, laukkutagi narikkaan, digitaalinen markkinointimateriaali / screenit, tapahtumaflyerit, Mestari x Robert Paulig Roastery POS-materiaalit, lisäpalveluesite, leimasin,  tarrat, press kit -materiaalit, messuseinä, lanseerausmarkkinointi printtiliite HS:n väliin, esiteteline, pöytäkolmiot Finnair loungeen, standyjulisteet, lipputankojen liput. Ja ehkä lisääkin on vielä tulossa?

Latin Bistro & Bar Maestro 51:lle kaivattiin oma, hotellin henkeen istuva ilme. Maestrolle luotu sanomalehtityylinen menutoteutus istuu miljööseen luontevasti: ruokalistan lisäksi lehti tarjoaa mielenkiintoista luettavaa aamukahvia nautiskelevalle kokousvieraalle.

TEKIJÄT:

Asiakas & työn tilaaja: Primehotel
Elina Kontola, markkinointipäällikkö
Nora Hasan, hotellinjohtaja

Mainostoimisto: Moniko
Suunnittelu / AD: Mari Pohjolainen, Liisa Saari, Anni Nykänen
Copywriting EN: Michele Lawrence
Markkinointiviestinnän konsepti / Copywriting FI: Anne Kuusela

Paino: Punamusta
Peter Tiikanen, asiakkuuspäällikkö

TOP 3 – nämä asiat vakuuttivat Print&Median raadin:

  • Taidokasta, hattu pois päästä
  • Materiaalien ja painotekniikoiden tyylikäs käyttö
  • Upea kokonaisuuden hallinta ja nasevat copyt

 


 

–> Lisää ajankohtaisia uutisia, aiheita ja ilmiöitä graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta: Tilaa Print&Media-lehti

–> Tutustu muihin Vuoden 2022 parhaat printit -juttuihin tästä.

 

 

 

Share: