Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

100 % kotimainen luksustuote

VUODEN 2022 PARHAAT PRINTIT -CASE: ARCTIC BLUE GIN -PAKKAUS
Teksti: Reino Lantto
Kuvat: Arctic Blue Beverages & Starcke

Starcke ja Grano toteuttivat yhdessä kartonkisen ginipakkauksen, joka sisältää monia hienoja erikoistehosteita. Näitä ovat mikrosyövytetty struktuurihologrammifoliointi, monitasopreeglaus ja kultafoliointi.

Suomalainen juomabrändi Arctic Blue Gin on panostanut näyttävään pakkaukseen, jossa revontulet loimuavat yötaivaalla hologrammin avulla.

Vasta kauppoihin tullut tyylikäs Arctic Blue Gin -kartonkipakkaus sisältää monia hienoja erikoistehosteita, jotka Starcke ja Grano ovat yhdessä asiakkaalle toteuttaneet. Näitä ovat mikrosyövytetty struktuurihologrammifoliointi, monitasopreeglaus ja kultafoliointi. 

Aiemmassa lähinnä Amerikan markkinoille suunnatussa pakkausversiossa käytettiin Eeva Mäkisen valokuvaa, ja myös uusi Starcken suunnittelema versio perustuu siihen. 

Juoman valmistaja Arctic Blue Beverages halusi, että uusi pakkaus soveltuu pienempien erien tekoon ja maakohtaiseen versiointiin. 

– Teemme myös Arctic Blue Ginin etiketit kaikkiin maihin. Tarvitaan erilaisia etikettejä ja pakkauksia eri maissa. Pakkauksen täytyy sopia maailman valloitukseen myös pienemmillä markkinoilla, sanoo Starcken hallituksen puheenjohtaja Ari-Veli Starcke.

Revontulet hehkuvat voimakkaasti 

Pakkaukseen haluttiin saada voimakkaasti elävät revontulet ja aloimme tutkia, miten revontuliefekti saadaan toteutettua folioinnilla, kertoo yhteyspäällikkö Minna Tervo Starckelta.

– Teimme revontuliosion kohdalle mikrosyövytetyn foliointilaatan. Sen päällepainatus oli uutta meillekin. Testipainatuksineen tähän kului aikaa puoli vuotta, Tervo sanoo.

Pakkaukseen tuli myös kultafoliointi, jolla saatiin juoman voittamat kultamitalit esiin. Versiointiin sopii yksi sivu pakkauksesta, jossa ei ole hologrammia. 

Haptisuutta saatiin maiseman preeglauksella ja itse kartongin painamattomasta pinnasta.

Hologrammifolio oli erittäin ohutta ja vaatii myös paljon kartongilta. Materiaaliksi valittiin Metsä Board Prime FBB Bright 380 gsm. 

– Kartonki valittiin huolella. Tässä on todella sileä ja valkoinen pinta, jota on hyvä folioida. Se kestää myös monitasopreeglausta, Tervo sanoo.

Revontulipakkaus oli vaativa työ sekä efektien tekijälle että painajalle. Jos foliointi ei ole onnistunut, se ei toimi hyvin painokoneella.

Tuotannossa oli monta vaihetta. Ensin Granossa painettiin arkille kohdistusmerkit, sen jälkeen arkille tehtiin Starckessa foliointi, sitten offsetilla Granossa neliväripainatus ja suojalakka. Arkit tulivat takaisin Starckeen, jossa tehtiin monitasopreeglaus puihin ja tuntureihin. Lopuksi arkit stanssattiin ja kotelot liimattiin. Pakkaus on monista efekteistä huolimatta täysin kierrätettävä.

Starcke on tehnyt Arctic Blue Ginille useiden tuotteiden foliointeja. Kuvan pakkausten etupuoli on tehty tyylikkäästi pelkästään foliointia hyödyntäen. Design on myös makujen mukainen: Rose ja Oat.

Vaativa ja mielenkiintoinen projekti

Granon tuotantojohtaja Markus Jensen-Eriksen kertoo tehneensä Starcken Ari-Velin kanssa läheistä yhteistyötä jo lähes 25 vuotta. Tässä projektissa hienoa on ollut, että tilaaja on mahdollistanut huolellisen suunnittelun ilman valtavaa aikataulupainetta. Grano teki painatuksen lisäksi pakkauksen rakenne- ja tuotantosuunnitelman.

– Työ on vaatinut tarkkuutta ja ammattitaitoa. Se on tehty suurella huolella kolmen testipainatuksen ja mallikappaleen avulla, Jensen-Eriksen kertoo.

Koko projekti toteutettiin offsetkoneella Granon uudessa painotehtaassa Vantaalla. 

– Lopputulos ei olisi onnistunut suurkuvatekniikalla tai digipainossa. Saimme toteutettua pakkauksen, jonka versiointikin onnistuu jatkossa tehokkaasti, Jensen-Eriksen kertoo.

Alkoholijuomien markkinoilla on kova kilpailu ja kalleimmat merkit tekevät juomilleen premium-pakkauksia näkyäkseen kaupan hyllyssä. 

– Tämä pakkaus lisää hyllyvoimaa ja vahvistaa brändin tarinaa. Napapiiri tuodaan Aasiaankin, sanoo Ari-Veli Starcke. 

Ensimmäiset uudet Arctic Blue Beverages -pakkaukset ovat noin vuoden työn jälkeen saatu markkinoille lokakuussa.

TOP 3 – nämä asiat vakuuttivat
Print&Median raadin:

  • Taidokasta painoefektien käyttöä.
  • Nostaa tuotteen arvoa kaupan hyllyllä.
  • 100 % kotimaisuus.

Design myy premium-juoman

Artic Blue Ginin on kehittänyt juomayhtiö Arctic Blue Beverages. Juomilla on hyvät tarinat, joita hyödynnetään etikettien ja pakkausten suunnittelussa. Haastattelimme yrityksen toimitusjohtaja Valtteri Eromaata.

Yhtiönne on panostanut juomien lisäksi paljon myös pakkauksiin, onko se ollut onnistunut strategia?

– Kyllä. Olemme premium-brändi ja kaiken tulee näyttää korkealaatuiselta ja yhdenmukaiselta. Ei riitä, että tuote eli juoma on maailman parasta, koska ostopäätös tehdään pakkauksen ja sen designin perusteella. Se saa kuluttajan kiinnostumaan tuotteesta, ostamaan sen ja sitten vasta maistamaan juomaa.

– Ei riitä, että tuote eli juoma on maailman parasta, koska ostopäätös tehdään pakkauksen ja sen designin perusteella. Se saa kuluttajan kiinnostumaan tuotteesta, ostamaan sen ja sitten vasta maistamaan juomaa, sanoo Arctic Blue Beveragesin toimitusjohtaja Valtteri Eromaa.

Miten Arctic Blue Gin on menestynyt kaupallisesti?

– Globaali juoma-ala liikkuu hitaasti, ja siihen nähden olemme edenneet melko ripeästi. Tuotteemme on myynnissä 16 maassa sekä globaalissa travel retailissa. Vauhtia kiihdyttääksemme listauduimme viime keväänä Tukholman Nasdaq First North Growth Market -listalle.

Mille markkinoille tämä uusi Artic Blue Ginin revontulipakkaus on suunnattu ja onko se jo käytössä?

– Tarjoamme sitä globaalisti kaikkiin maihin, joissa olemme läsnä, mutta käyttö vaihtelee markkinan ja sesongin mukaan. Uusi pakkaus on ensimmäisenä Alkossa marras-joulukuun aikana. 

 


 

–> Lisää ajankohtaisia uutisia, aiheita ja ilmiöitä graafisen ja visuaalisen viestinnän alalta: Tilaa Print&Media-lehti

–> Tutustu muihin Vuoden 2022 parhaat printit -juttuihin tästä.

 

 

 

Share: