Luovuus on menestyksen siemen

15.4.2021Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Tiedättehän sen tyypin, joka ei pysty keskittymään mihinkään kunnolla, vaan säntäilee sinne tänne ja tuonne, ja jättää jälkeensä loputtoman vanan puolivalmiita ideoita? Sankarin, jolta kaikki hommat jäävät puolitiehen ja projektit kusevat. Kyllä, minäkin tiedän. Eikö olekin raivostuttavaa?

Kun sama tyyppi sitten keksii sen sadannen ideansa ja viereen osuu oikeaa seuraa, saattaa siitä syntyä alku jollekin suurelle. Toisinaan niin suurelle, että meidän irvileukojen ja mollaajien on sitä mahdotonta ymmärtää. Ali Baba -ryhmän perustaja Jack Ma lienee ääriesimerkki sarjaepäonnistujasta, joka lopulta onnistui. Suomalaista SuperCellin Paanasta puolestaan olin kuuntelemassa pienessä seminaarissa ennen menestystä, jolloin yleisöstä sateli mukafiksuja neuvoja nuorelle yrittäjälle.

Epäonnistujasta messiaaksi on joskus yllättävän lyhyt matka. Alaviistoon katsotusta hörhöstä tulee siteerattu ajattelija, jonka menestyksestä juuri minä olin tietysti varma jo ennen syntymääni, ja jonka tuntemisesta muistan mainita joka käänteessä.

Luovuutta ei voi pakottaa eikä breikkaavaa keksintöä voi ennustaa. Luovaa ajattelua voidaan ohjailla, mutta luovuuden lopputuotokset ovat epävarmoja. Luovuus ei ole hörhöilyä, irtoideointia tai mukaideointia. Luovuuden johtaminen on taiteenlaji, jossa tarvitaan vapautta ja vaatimista sopivassa suhteessa sekä kykyä tunnistaa voittavat ideat.

Luovuus kaipaa vahvistusta. Luovuutta pitää harjoittaa aivan kuten vaikkapa keihäänheittoa. Jos kollegasi vaikuttaa sekopäältä, on hän todennäköisesti käyttänyt päänsä sekoittamiseen runsaahkosti aikaa tai kemikaaleja. Ensin mainittu on ymmärrettävästi tulosten kannalta hedelmällisempää.

Pelkkä luovuus ei kuitenkaan riitä. Luovuus vaatii parikseen vahvan innovaatiokulttuurin, jotta menestystä voi syntyä. Matka luovasta ideasta innovaatioksi on yleensä liian pitkä, mutta onneksi poikkeuksiakin on. Graafisella alalla ei viime vuosina ole innovaatioilla juhlittu. Ei sillä, etteikö tilaa olisi. Vakiintuneet toimialat ovat juuri niitä, jotka ennemmin tai myöhemmin laitetaan kokonaan uusiksi.

Anna luovuudelle tilaa ja polttoainetta. Vaadi tuloksia. Ruokkimalla luovuutta olet joka päivä lähempänä menestystä ja se raivostuttava tyyppi siinä viereisellä työpisteellä sädekehäänsä. Jos taas olet se luova ajattelija ja päässäsi on joka työpäivän jälkeen kuhmu, suosittelen pikaista maisemanvaihtoa.


Kirjoittaja Ilkka Mattila on markkinoinnin sekakäyttäjä ja graafisen alan kasvuyritys Coloron perustajaosakas.

Tämä artikkeli on julkaistu Print&Media-lehdessä huhtikuussa 2021, nro 2/2021. Print&Median koko arkisto on luettavissa Lehtiluukusta.

Share: