Joulukänni voi tuoda kilpailuetua

16.12.2015Kirjoittaja: Ilkka Mattila

Mainostoimistotyöläisen joulu oli aikoinaan melko viininhuuruista. Viinipullo toisensa jälkeen kannettiin pöydälle parin viikon aikana ennen suurta juhlaa. Pullojen mukana tuli irtonainen kortti, joka kertoi lahjan antaneen painotalon nimen. Kyllä, ylivoimainen enemmistö pulloista tuli graafisen alan yrityksistä. Surullisinkin punkku kelpasi lopulta kastikkeeksi, ja joulun voimin pärjättiin keittiössä pitkälle kevääseen. Sitä hämmästelin kerta toisensa jälkeen, että millä ihmeen tavalla viinipullo liittyi painamiseen.

Siirryttyäni Hekuun pääsin osalliseksi sekä alkoholilahjoista että niiden antamisen ilosta. Hekussa rumba oli siinä mielessä fiksumpaa, että viinit ensinnäkin valittiin huolella ja toisekseen niin, että yrityksemme tunnukset pääsivät joulupöytään asti. Irtokortti pullolaatikossa ei nimittäin edennyt työpaikkaa pidemmälle. Hekussa laadittiin huolella etiketti pullon taustapuolelle, jossa opastettiin juuri sen viinin paras käyttötapa, ja se ei onneksi ollut ruoanvalmistuksen ainesosan rooli.

Markkinointia edustavien asiakkaiden vinkkelistä printtiteollisuuden pitäisi kyetä lisäämään markkinoinnin vaikuttavuutta. Vaikuttavuutta puolestaan on monenlaista muistijäljen jättämisestä suoraan myynnin kasvun lisäämiseen. DMP:n johtoryhmään teki aikoinaan melkoisen muistijäljen iPhonen tulo markkinoille. Muistijälki ei liittynyt itse tuotteeseen, vaan tuotteen pakkaukseen. Eräänä perjantai-iltana koko ryhmä avasi ja sulki iPhone-pakkausta työpäivän jälkeen kolmisen tuntia ihastuneiden huudahdusten höystämänä. Voisiko olla niin, että graafisen alan yrityksen joulumuistaminen hyville asiakkailleen aiheuttaisi samanlaista oivaltamisen iloa?

Jäimme pohtimaan asiaa ja päätimme, että jatkossa meidän pääasiallinen lahjamme asiakkaillemme olisi edelleen viinipullo, mutta että pullon viitekehys olisi se, josta jäisimme mieleen. Lahjaviinimme oli valittu aina huolella omien asiakkaittemme valikoimista, joten itse tuotteen substanssi oli kunnossa. Siitä ei kastikkeita keitelty.

Uudenlaisen pakkauksen miettiminen ja toteuttaminen johti välillä spektaakkelinomaisiin suorituksiin. Eräänä vuonna kierrätyspahvista suunniteltujen jouluhalkopakkausten materiaaleja tehtiin asiakastöiden ohessa yli puoli vuotta, jonka lisäksi niitä askarreltiin kasaan liki toinen mokoma. Toisena vuonna koko talo haisi tervalle pitkälle kevääseen. Kolmannella kerralla päädyttiin korkkimateriaaliseen pakkaukseen, joka ei sitten mennytkään tuotannosta ihan kuten oli suunniteltu. Pakkauksiin mietittiin myös tarinat yhtä pieteetillä kuin rakenteet.

Kaikella vaivannäöllä oli kuitenkin palkitseva kääntöpuolensa. DMP:n maine innovatiivisena graafisen alan yrityksenä kasvoi kasvamistaan. Joululahjaamme kehuttiin ja jaettiin somessa kiihtyvään tahtiin. Jokavuotisessa asiakastyytyväisyyskyselyssä nousimme ripeästi alan innovatiivisimmaksi toimijaksi. Siinä toki oli ansionsa muillakin operaatioillamme.

Mitä tästä sitten pitäisi oppia? Jos olet halukas investoimaan joululahjoihin eli markkinointiin, pitää siihenkin luoda mittari: millä kriteereillä operaatio on onnistunut. Jos et pysty löytämään joululahjaan viitekehystä omasta osaamisestasi, tarjoat turhat kännit.

Ydinkysymys on kuitenkin tämä: Jos et pysty tarjoamaan asiakkaillesi unohtumattomia elämyksiä omilla lääkkeilläsi, miten asiakkaasi uskoisivat sinua, kun yrität tarjota samaa lääkettä heille?

Kirjoittaja Ilkka Mattila on myynnin ja markkinoinnin konsultti ja puolivirallinen toisinajattelija. Hän on vetänyt myyntiä ja markkinointia mm. DMP:ssä ja Granossa.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone