Drupan ennakkomaistiaiset

3.3.2016Kirjoittaja: Jarkko Hakola

Mitä tapahtui, kun 127 graafisen alan merkittävintä ammattilehteä koko maailmasta kokoontui Düsseldorfiin tällä viikolla. Ei, me emme tyhjentäneet kaupungin vehnäolutvarastoja, vaan enimmäkseen me istuimme kolme päivää kiltisti tuoleissamme kuunnellen 15 yrityksen Drupa-suunnitelmia. Ykkösjuomana vehnäoluen sijaan oli kahvi. Aika intensiivistä työntekoa siis. Minä olin paikalla Suomen edustajana.

Mitä sitten paljastettiin? En aio mennä tässä kirjoituksessa syvälle tuotteiden yksityiskohtiin, niistä voit lukea meidän uutispalstalta ja koottuna toukokuussa ilmestyvästä Drupa-ennakkolehdestä. Mutta isoja linjoja haluaisin hiukan avata. Eniten vilahdelleita sanoja kolmen päivän aikana olivat cloud, inkjet, digital packaging ja industrial printing.

Yritysten esityksiä kuunnellessa tuntui, että kaikki alan toimijat ovat pilvessä…HP jopa ilmoitti muuttavansa pilvisovelluksen avulla tavan, jolla painotalot tekevät nykyisin työtään. Intohimoinen hanke on nimeltää PrintOS, joka on tavallaan painotuotannon käyttöjärjestelmä pilvessä. Se on avoimen rajapinnan sovellus, johon voidaan kytkeä myös muun merkkisiä koneita ja hallita näin koko tuotantoa sekä lähettää/vastaanottaa dataa tuotannosta. Vihdoinkin HP:n kaltainen IT-yritys tuo ydinosaamistaan printtitaloille. Pilvipalveluita ovat lisäämässä lähes kaikki alan toimijat, mutta vaikutti siltä, että HP:n ratkaisu on kunnianhimoisin.

Toinen selvä ja pitkään tiedetty Drupa-trendi on korkean volyymin mustesuihkupainaminen. Xerox ja Canon esittelivät molemmat uusia tuotteita tähän segmenttiin, esimerkiksi Xerox esittelee Drupassa ensimmäisen arkki-inkkarinsa nimeltä Brenva. Beta-vaiheessa jo jonkin aikaa ollut Konica Minoltan KM-1 tulee myös olemaan valmis Drupassa. Kun listaan lisätään Ricoh, Heidelberg, Fujifilm, Screen, HP, Kodak ja KBA, ovat inkjet-kekkerit Drupassa valmiit alkamaan. Ricoh muuten paljasti tuovansa jossain vaiheessa markkinoille myös arkkimustesuihkukoneen, mutta ei vielä Drupaan. Ja tietenkään ei sovi unohtaa Landaa, jota EFI:n toimitusjohtaja Guy Gecht luonnehti lehdistötilaisuudessa osuvasti: ”Viime Drupa oli Benny Landan paluun osalta kuin Return of Jedi -elokuva, tänä vuonna elokuva täytyykin luultavasti nimetä ”The return of the return of Jedi”. EFI tekee läheistä yhteistyötä Landan kanssa Fiery-ripin osalta ja EFI:n Gecht uskoo vakaasti, että Drupassa Landan osastolla nähdään hämmästyttävä nanopainokone. Landa ei ollut lehdistötilaisuudessa paikalla ja hiljaiselo vaikuttaa siltä, että työnteko on tällä hetkellä prioriteetti numero 1. Paineita riittää.

Pakkaukset, etiketit ja teollinen painaminen olivat myös sanoja monien huulilla. Ja miksi eivät olisi? Brändeillä on entistä suurempi tarve erottautua pakkauksilla ja personoidut tai pienten painosten versioinnit ovat omiaan digitaaliseen pakkaustuotantoon. Pakkaus on myös yksi Drupan pääteemoista, niin sanottu Touchpoint. Monet edellä mainitut korkean volyymin mustesuihkulaitevalmistajat suuntaavat ratkaisujaan juurikin pakkausmarkkinaan.
Moni yritys on heräämässä samanaikaisesti myös etikettien digitaaliseen painamiseen. Pitkään HP:n ja Xeikonin dominoimia digietikettimarkkinoita tulevat haastamaan esimerkiksi Fujifilm, Heidelberg, Konica Minolta, Epson (ja rivien välistä EFI) uusilla Drupassa nähtävillä tuotteillaan. Pressitilaisuudessa esiintyi myös pakkausalan perinteinen, jo 125-vuotias konkari Bobst, joka aikoo sekin tuoda markkinoille digitaalisia pakkauspainokoneita. Kenelläkään ei ole varaa jäädä kehityksestä jälkeen.

Teollinen painaminen oli myös yksi pressitilaisuuden teemoista. Esiin nostettiin esimerkiksi niin sanottu functional printing ja 3d-tulostus, jolla on myös oma Touchpoint-alueensa messuilla. Teollistuminen kosketti paljon myös mustesuihkupainamista, jossa nähdään ensimmäistä kertaa teollisen tason täysin digitaalisia tuotantolinjoja – ja monella osastolla. Esimerkiksi Canon ja Kolbus tuovat Drupaan uudet digitaaliset teollisen tason kirjatuotantolinjat.

Lehdistötilaisuudessa olivat paikalla lähinnä digitaaliset painokonevalmistajat, joten offset-puolen asioita ei juuri kuultu. Mutta on toki selvää, että kasvupotentiaali on digipainamisen puolella suurempi. Kuten Xerox sanoi omassa esityksessään: ”Maailmassa painetaan vuosittain 50 triljoonaa sivua, joista tällä hetkellä vain kaksi prosenttia on digitaalista.”
Myös monikanavaviestintä ja erilaiset markkinointiautomaatiotyökalut olivat suuressa roolissa. Konica Minolta aikoo esitellä Markomi-sovelluksen markkinointiautomaatioon ja Pitney Bowes puolestaan esitteli todella mielenkiintoista interaktiivista videoratkaisuuan EngageOne Video, jolla esimerkiksi laskun vastaanottajalle voidaan lähettää personoitu video ja selittää interaktiivisesti mistä hänen laskunsa muodostuu – ja samalla voidaan esitellä muutoksia tilaukseen tai myydä lisäpalveluita.

Messe Düsseldorfin toimitusjohtaja Monica Gellerman sanoi, että tämän vuoden Drupan näytteilleasettajien määrä on jo melko lähellä edellistä vuoden 2012 Drupaa, jolloin paikalla oli 1850 näytteilleasettajaa. Vieraiden määrää hän ei uskaltanut arvioida, mutta tavoitteena on 300 000 kävijää. Kysyin häneltä myös hotellien hintatasosta, joka on Düsseldorfissa päätä huimaavan korkea messujen aikaan, noin 400 eur per yö. Gellerman kertoi, että tilanne vaivaa heitä kovasti. He ovat yrittäneet tehdä kaikkensa, jotta hotellit eivät laittaisi riistohintoja, mutta se ei ole paljoa auttanut. Tilanne on ristiriitainen, koska Drupahan hotelleille rahan tuo, joten luulisi messuorganisaatiolla olevan sananvaltaa. No, itse aion majoittua Airbnb-majoituksessa ja samaa suositteli myös Gellerman niille, joille hotellien hinnat nousevat kynnykseksi lähteäkö Drupaan ollenkaan.

Otetaan tähän loppuun vielä otteita EFI:n Guy Gechtin esityksestä, joka oli mielestäni koko tilaisuuden viihdyttävin. Gechtin mielestä printtialalla on tällä hetkellä suurin potentiaali historiassaan. Julkaisut ja dokumentit menettävät painosmääriään, mutta printtiä on oikeasti joka puolella, niin sisustuksessa, kulkuneuvoissa, huonekaluissa, muodissa ja niin edelleen. Gecht kommentoi myös kysymystä, että miksi kaikki vauhkoavat niin kovasti mustesuihkun perään. ”Siksi, koska se on poikkeuksellinen tekniikka, niin sanottu kosketukseton painotekniikka. Materiaali ei ole siis rajoite. Kosketukseton on päivän sana ja Drupan uusi slogan Touch the future on nerokas, koska tulevaisuus on ainoa johon kannattaa yrittää koskea.”

Kirjoittaja Jarkko Hakola on Print&Media-lehden kustantaja.

Drupa-messut järjestetään Düsseldorfissa 31.5.–10.6.2016.

Katso yrityksen Ricoh estradisivu
Katso yrityksen Konica Minolta estradisivu
Katso yrityksen Xerox estradisivu
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone