Digitoimistot ja viestintätoimistot kasvavat

16.1.2014 08:45Uutiset » Toimiala

Markkinointiviestintäalan yritysten suhdannenäkymät ovat kääntyneet positiivisiksi MTL-Barometrin mukaan. Erityisesti digitoimistot ja viestintätoimistot uskovat kasvuun. Sen sijaan mainostoimistojen ja tapahtumatoimistojen näkymät ovat yhä negatiiviset.

Alan yritysten suhdanteiden saldoluku on nyt +6, kun vastaava lukema vuoden kolmannella neljänneksellä oli -22. Toimialan yrityksistä 65 prosenttia arvioi liiketoimintansa pysyvän ennallaan, 20 prosenttia uskoo sen kasvavan ja 15 prosenttia heikkenevän. Vuoden 2013 viimeisen neljänneksen kyselyn vastaajina olivat 428:n suurimman markkinointialan yrityksen toimitusjohtajat.

– Digitoimistot kasvavat, koska mainostajat tekevät sisältöä digitaaliseen kanavaan. Viestintätoimistojen kasvua vauhdittavat toisaalta suhdanteet: julkisuutta pyritään saamaan ansaitussa mediassa, koska median ostamisesta säästetään. Toisaalta niiden palvelujen kysyntää kasvattaa pidempikestoinen viestinnän merkityksen korostuminen ja ammattimaistuminen, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Mainostoimistoissa tunnelmat ovat Virmalan mukaan synkemmät, sillä mainosmarkkinoiden odotetaan edelleen kutistuvan. Huomattavaa on, että mainostoimistotkin kertovat tekevänsä merkittävän määrän työtä asiakkaan omaan kanavaan.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone