Digitoimistot ja viestintätoimistot kasvavat

16.1.2014 08:45Uutiset » Toimiala

Markkinointiviestintäalan yritysten suhdannenäkymät ovat kääntyneet positiivisiksi MTL-Barometrin mukaan. Erityisesti digitoimistot ja viestintätoimistot uskovat kasvuun. Sen sijaan mainostoimistojen ja tapahtumatoimistojen näkymät ovat yhä negatiiviset.

Alan yritysten suhdanteiden saldoluku on nyt +6, kun vastaava lukema vuoden kolmannella neljänneksellä oli -22. Toimialan yrityksistä 65 prosenttia arvioi liiketoimintansa pysyvän ennallaan, 20 prosenttia uskoo sen kasvavan ja 15 prosenttia heikkenevän. Vuoden 2013 viimeisen neljänneksen kyselyn vastaajina olivat 428:n suurimman markkinointialan yrityksen toimitusjohtajat.

– Digitoimistot kasvavat, koska mainostajat tekevät sisältöä digitaaliseen kanavaan. Viestintätoimistojen kasvua vauhdittavat toisaalta suhdanteet: julkisuutta pyritään saamaan ansaitussa mediassa, koska median ostamisesta säästetään. Toisaalta niiden palvelujen kysyntää kasvattaa pidempikestoinen viestinnän merkityksen korostuminen ja ammattimaistuminen, sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Mainostoimistoissa tunnelmat ovat Virmalan mukaan synkemmät, sillä mainosmarkkinoiden odotetaan edelleen kutistuvan. Huomattavaa on, että mainostoimistotkin kertovat tekevänsä merkittävän määrän työtä asiakkaan omaan kanavaan.