Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Etikettimarkkina toipuu pandemian vaikutuksista

6.8.2021 09:27Uutiset » Pakkaukset
Sleeverien kysyntä on kasvussa. Auraprintin vyöte-etiketeissä ei ole taustapaperia, ja jätteen määrä minimoituu. Kuva: Auraprint/Maria Grönroos Studio Liikkuva.

Etikettien kysyntä on maailmassa toipunut koronapandemian aiheuttamasta vajaan prosentin laskusta. Tutkimuslaitos Smithers ennustaa markkinoiden kasvavan keskimäärin 3 % vuodessa vuoteen 2026 asti. Itsekiinnittyvät etiketit tulevat säilymään suurimpana tuoteryhmänä, mutta kutiste-etikettien (sleevereiden) kysyntä kasvaa nopeasti.

Smithers julkaisi 5.8. uuden markkinatutkimuksen globaaleista etikettimarkkinoista. The Future of Label and Release Liner Markets to 2026 -raportin mukaan markkinoiden arvo on tänä vuonna 41,59 miljardia USA:n dollaria ja nousee 48,32 miljardiin vuonna 2026. Noin 90 % etiketeistä käytetään kuluttajatuotteista ja loput teollisuuden, kaupan ja logistiikan sovelluksissa.

Pandemia on aiheuttanut muutoksia etikettien kysynnässä. Verkkokaupan nopea kasvu on lisännyt seurantaan ja logistiikkaan liittyvien etikettien kysyntää. Vähittäiskaupan vähentyminen on taas erityisesti vähentänyt ei-välttämättömien tuotteiden kysyntää ja etikettien käyttöä niissä.

Itsekiinnittyvät paineherkät etiketit (pressure-sensitive adhesive labels) tulevat pysyvät suurimpana markkinana Smithersin mukaan 64 %:n osuudella. Märkäliimaetikettien ja kutistekalvoetikettien (plastic heat shrink film labels) osuudet ovat 15 % kummallakin.

Etikettimarkkinoiden kääntymisestä kasvuun on raportoinut myös Euroopan etikettivalmistajien järjestö Finat. Järjestön Finat Radar -raportin mukaan 74 % brändien omistajista odottaa etikettien ostojensa kasvavan vuonna 2021.

Share: