VTT:n hanke edistää tekstiilialan digitalisaatiota

12.4.2017 07:50Uutiset » Toimiala
Hankkeessa mukana oleva Momel-yritys myy uniikkeilla kuoseilla kotimaisia käsintehtyjä vaatteita sekä kotimaisia ja eettisiä kestäviä kankaita. Kuva:Momel.

VTT tutkii uusien digiteknologioiden tarjoamia ratkaisuja, joiden avulla nopeutetaan merkittävästi tuotevalikoimien vaihtuvuutta, lyhennetään tuotekehitystä, vähennetään tuotantokustannuksia sekä edistetään kestävän kehityksen mukaisia valintoja. VTT:n DICI-hankkeeseen kutsutaan mukaan lisää alan yrityksiä.

Digitaalisuus tuo VTT:n mukaan lähitulevaisuudessa merkittäviä muutoksia tekstiili-, vaate- ja muotialalle muun muassa 3D-mallintamisen, älyvaatteiden, robotiikan ja tuotteiden kustomointimahdollisuuksien ansiosta. Digitaalisuus tuo myös mukanaan uudenlaisia mahdollisuuksia saada nopeasti hyödynnettävää tietoa kuluttajien tarpeista ja mieltymyksistä.

–    Digitaalisuuden avulla tuotantoa kyetään suuntaamaan kysynnän mukaan entistä tehokkaammin ja myös tuotantomäärät osataan arvioida tarkemmin erityyppisille tuotteille, korostaa projektipäällikkö Satu-Marja Mäkelä VTT:ltä.

–    Nykyisin sekä vaatteiden että tekstiilien kustomointi on mahdollista. Kuluttaja voi esimerkiksi valita laajasta digitaalisessa muodossa olevasta kuosivalikoimasta mieleisensä tekstiilit kotiinsa. Suomen vaate- ja tekstiiliteollisuuden ketteryys ja piensarjatuotanto voittavat tässä kilpailussa Aasian massatuotantomaat, kun muutoksiin on mahdollista reagoida nopeasti ja tehdä vain kaupaksi menevä määrä tuotetta, Mäkelä uskoo.

VTT tutkii juuri käynnistyneessä, Tekesin rahoittamassa ”Competitiveness from digitalisation in clothing industry – DICI” -hankkeessa yrityslähtöisesti teknologioiden mahdollistamia ratkaisuja ja palvelukonsepteja. Tavoitteena on luoda kasvumahdollisuuksia Suomen tekstiili- ja vaateteollisuudelle sekä parantaa yritysten kilpailukykyä kansainvälisillä markkinoilla.

DICI-hankekonsortiossa ovat mukana Finlayson, Masi, Aarila Dots, Momel, NOMO Technologies, Printscorpio, VividWorks ja Voglia. Ensivaiheessa haetaan ratkaisuja erilaisten kustomointipalvelujen konseptointiin sekä teknologioita, joita digimuutoksessa voidaan hyödyntää. Hankkeessa pilotoidaan uudentyyppisiä palveluja ja ratkaisuja. Uusilla yrityksillä edelleen mahdollista osallistua hankkeeseen, joka päättyy joulukuussa 2018.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone