Verkkomediamainonnassa hiipumista

21.11.2018 11:11Uutiset » Toimiala
Järjestölehtiä luetaan myös digitaalisina, ja niissäkin on verkkomainontaa. Kuva: Aikakausmedia/ Marjo Koivumäki.

Verkkomediamainonnan kasvu näyttää pysähtyneen tänä vuonna mediamarkkinoilla. Lokakuussa verkkomediamainonta laski lievästi viime vuodesta ja kumulatiivisesti kasvu on jäänyt 3,5 prosenttiin. Mediamarkkinoiden selkein voittaja on tänä vuonna ollut ulkomainonta.

Mediamainonnan heilahtelu kuukaudesta toiseen jatkuu. Lokakuussa tuli taas miinusta 1,4 prosenttia, ja koko vuosi on pakkasella 1,8 prosenttia. Lokakuussa painetut aikakauslehdet ja kaupunkilehdet pääsivät kasvuun, mutta koko vuosi on niillekin ollut miinusmerkkistä.

Mediamainontaansa lisäsivät lokakuussa erityisesti finanssialan, kosmetiikan, elintarvikkeiden sekä moottoriajoneuvojen mainostajat. Työpaikkailmoittelu laski 14,8 prosenttia.

Merkkimainonta kasvoi 0,8 prosenttia. Vähittäiskaupan mainonta laski 6,6 prosenttia ja luokiteltu ilmoittelu 3,5 prosenttia vuoden 2017 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar TNS:n Ad Intelligencen seurannassa olevaan mediavalikoimaan.

MEDIARYHMITTÄIN muutos-% (kk/ed. vuosi)( 1.-10./ed.vuosi)
Painetut sanomalehdet -11,1 -10,9
Painetut kaupunki- ja noutolehdet 7,4 -7,4
Painetut aikakauslehdet 5,0 -5,3
Televisio -3,4 0,2
Radiomainonta 3,4 3,6
Ulkomainonta 27,7 14,4
Elokuvamainonta -22,3 -0,5
Verkkomediamainonta -0,6 3,5
Mediamainonta yhteensä -1,4 -1,8

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone