Uudet tuotteet vauhdittavat suurkuvatuotantoa

10.12.2013 09:21Uutiset » Toimiala

Uudet tuotteet vauhdittavat suurkuvatuottajia tuoreen Fespa-kyselyn mukaan. Nopeimmin kasvavat tuoteryhmät ovat tekstiilipainatus, POP, sisustustuotteet, rakennustuotteet ja teolliset tuotteet. Bannerit, julisteet, opasteet ja tarrat ovat kuitenkin edelleen suurimmat tuoteryhmät.

Kyselyn kohteena oli Fespa-yhteisö ja siihen vastasi 250 alan yritystä. Kyselyn teki tutkimuslaitos Infotrends. Vastaajat edustivat 53 maata, ja kysely tehtiin kesällä 2013.
Digitaalinen painaminen lisääntyy kyselyn mukaan selvästi. Yli puolet vastaajista ilmoitti digitaalisen suurkuvatuotannon tuovan nyt yli kolmanneksen liikevaihdosta. Kahden vuoden päästä tilanne olisi tämä jo 72 prosentilla vastaajista.

Digitaalisen tekniikan lisääntyminen on vaikuttanut positiivisesti investointisuunnitelmiin. Ostohalukkuus on korkeimmillaan sitten vuoden 2007. Yli puolet vastaajista aikoi ostaa uuden digitaalisen suurkuvatulostimen vuonna 2014.

Fespan toimitusjohtaja Neil Fentonin mukaan yhteisöltä saatu palaute osoittaa, että innovaatiot ja uusien sovellusten tarjoamat mahdollisuudet ovat lisänneet yritysten luottamusta toimintansa kehittymiseen. Hän odottaa Fespa Digital 2014 -messuista Münchenissa muodostuvan positiivisen ja tulevaisuuteen katsovan tapahtuman. Messuista on tulossa laajempi tapahtuma kuin Barcelonan vuoden 2012 tapahtumasta.

Näytteilleasettajat ovat jo varanneet 86 prosenttia näyttelytilasta. Tekstiilipainamisen messut Fespa Fabric tulee olemaan yhteisessä näyttelytilassa Fespa Digitalin kanssa.

Kuva Fespa Digital 2012 -messuilta.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone