Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

UPM tekee mahtitulosta sellulla, paperilla ja energialla

14.10.2022 10:29Uutiset » Toimiala
UPM on edelleen suuri painopaperien tuottaja. Kuva: UPM.

UPM on antanut positiivisen tulosvaroituksen ennätysvahvan Q3 2022 tuloksen seurauksena. Sellu, graafiset paperit ja energia tuottavat yhtiölle ennätysvoittoja tänä vuonna. Muutkin liiketoiminnan ovat tiedotteen mukaan menestyneet erinomaisesti vuosineljänneksen aikana.

UPM, Stora Enso ja monet muut metsäyhtiöt ovat vähentäneet ja myyneet graafisen paperin tuotantoaan. Euroopan markkinoilla on pulaa paperista ja hinnat ovat nousseet jyrkästi. UPM näyttää hyötyneen tästä tilanteesta, sillä sen graafisia papereita tuottava Communication Papers tuotti tammi-syyskuussa vertailukelpoista liikevoittoa 363 miljoonaa euroa, toiseksi eniten sellun tuotannon jälkeen. Vuonna 2021 paperi tuotti samaan aikaan tappiota 23 miljoonaa euroa.

Sellun teko tuotti tammi-syyskuussa liikevoittoa 399 miljoonaa euroa ja energia 281 miljoonaa. Jopa lakosta kärsinyt Raflatac tuotti voittoa enemmän kuin viime vuonna.

Mahtavasta tuloksesta kertoo, että UPM:n Q3 2022 liikevaihto kasvoi 36 % 3 420 miljoonaan euroon (2 523 miljoonaa), ja vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 84 % 779 miljoonaan euroon (424 miljoonaa). UPM:n tuloksentekokyvyn odotetaan jatkuvan viime vuotta parempana ja koko vuoden 2022 vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan nousevan vuodesta 2021.

Tiedotteen mukaan kolmannen vuosineljänneksen aikana kysyntä jatkui hyvänä useimmissa UPM:n liiketoiminnoissa, ja myyntihinnat kattoivat edelleen nousseiden muuttuvien kustannusten vaikutuksen. Tuotanto ja toimitusmäärät palasivat normaaleiksi ja toiminnan tehokkuus oli hyvällä tasolla.

Printflation’ vähentää painamista

Painopaperi voi siis edelleen olla hyvää liiketoiminta metsäyhtiöille. Korkeat hinnat taas tuottaa tuskaa painajille, joiden on vaikea siirtää kohonneita hintoja asiakkaille. Tutkimuslaitos Smithers on juuri julkaissut markkinatutkimuksen Euroopan painoalan näkymistä vuoteen 2027 asti. Tutkimuksen mukaan nyt alalla on käynnissä massiivinen ‘Printflation’, kun paperin, värien, painolevyjen, energian ja kuljetusten hinnat nousevat. Hintapaineet vähentävät julkaisujen ja graafisen viestinnän kysyntää, kun inflaatio iskee kuluttajiin ja taantuma sekä epävarmuus markkinoinnin ja painotuotteiden budjetteihin.

Smithersin mukaan Euroopan painotuotteiden ja pakkauspainamisen arvo on tänä vuonna noin 159,2 miljardia euroa, kun se vuonna 2017 oli 173 miljardia. Markkinoilla on odotettavissa jonkin verran elpymistä lähivuosina ja vuonna 2027 markkinan arvo olisi noin 165 miljardia dollaria.

Reino Lantto

 

Array
Share: