Ulkomainonta menestyi laskevilla mediamarkkinoilla

26.1.2016 14:18Uutiset » Toimiala
Kuva Outdoor Finland.
Kuva Outdoor Finland.

Ulkomainonta oli suuri voittaja laskuaan jatkaneilla vuoden 2015 mediamarkkinoilla. Ulkomainonta kasvoi 9,4 %, ja sen osuus mainoskakusta nousi uuteen ennätykseen 4,2 %. Printtimainonta supistui, ja sähköinen mainonta kasvatti osuuttaan markkinoista.

Ulkomainontaan käytettiin yhteensä 48,4 miljoonaa euroa viime vuonna, vaikka samaan aikaan tuli voimaan mietojen alkoholijuomien ulkomainonnan kieltänyt lakimuutos.

– Vaikka ulkomainosalaa rokotettiin rajoituksilla, kiinnosti kodin ulkopuolinen mainonta mediaympäristönä mainostajia. Vuonna 2015 kodin ulkopuolisen mainonnan euromääräinen kasvu oli reilut 4 miljoonaa, joten jos kasvu jatkuu samassa tahdissa, menee tänä vuonna 50 miljoonan raja rikki, ennustaa Outdoor Finlandin eli Ulkomainosliiton hallituksen puheenjohtaja Klaus Kuhanen.

Kuhasen mukaan toimijoiden määrän lisääntyminen sekä digitaalisen ulkomainonnan voimakas kasvu olivat kasvun moottoreita. Digitaalisen ulkomainonnan osuus nousi jo noin viidenneksen kaikesta ulkomainonnasta maassamme. Digitalisaatio kasvatti myös verkkomainonnan osuuden markkinoista 24,8 %:iin.

Sähköisen mainonnan osuus mediamainonnan määrästä kasvoi 52,4 %:iin vuonna 2015. Internet- ja radiomainonta sekä ulko- ja elokuvamainonta kasvoivat. Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 155 miljoonaa euroa, mikä on 2,1 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tiedot perustuvat TNS Gallup Oy:n yhteistyössä Mainonnan Neuvottelukunnan kanssa toteuttamaan tutkimukseen.

Lisätietoja vuoden 2015 mediamarkkinoista.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone