Ulkomainonta kasvoi eniten marraskuussa

18.12.2014 09:18Uutiset » Toimiala

Ulkomainonta kasvoi mainosvälineistä eniten marraskuussa. Kasvua kertyi viime vuodesta 7,7 %. Kasvussa olivat ulkomainonnan lisäksi verkkomedia ja radiomainonta. Mainosmarkkinat supistuivat kokonaisuutena edelleen, mutta entistä hitaammin.

TNS Ad Intelligencen seurannassa olevissa medioissa mainostettiin yhteensä 4, 8 % vähemmän kuin vuoden 2013 marraskuussa. Kumulatiivisesti pudotus on kuitenkin enää 3,4 %. Vuoden voittajia mainonnassa ovat verkkomediamainonta, ulkomainonta, radiomainonta ja elokuvamainonta.

Painettujen medioiden ja television mainoseurot ovat pudonneet koko vuoden, ja pudotus näyttää pysähtyneen vasta kaupunki- ja noutolehdissä. Verkkomainonnan luvuissa ovat kuitenkin mukana lehtien verkkosivuilla olevat mainokset, joten lehtibrändien mainosmäärät eivät ole laskeneet niin paljon kuin printin luvuista voisi päätellä. Esimerkiksi iltapäivälehdillä verkkomainonta tuo jo hyvin suuren osan mainostuloista.

Marraskuussa merkkitavaramainonta väheni 9,1 %, luokiteltu mainonta kasvoi 2,4 % ja kaupan mainonta kasvoi 1,9 %. Toimialoista esimerkiksi elintarvikemainonta vähentyi peräti 9 %. Myös kosmetiikka ja finanssiala laskivat panostuksiaan reilusti.

Kuvassa SBS Discovery Radion ja Clear Channelin toteuttamaa valtakunnallista ulkomainoskampanjaa.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone