Talentumilta kohdistettua verkkomainontaa

29.5.2008 15:33Uutiset » Toimiala

Talentum-konserni aloitti toukokuun alussa verkkopalveluissaan uudenlaisen tekstimainonnan, joka kohdentuu yksittäisen jutun perusteella täsmälleen oikeaan paikkaan.

– Yritykset pyrkivät kohdentamiseen kaikessa mainonnassaan ja verkossa tämä vielä korostuu. Nyt mainostajille avautuu kohdentamiseen medioiden sisällä aivan uudenlainen mahdollisuus ja yritykset, joiden kanssa olemme asiasta keskustelleet, ovat olleet todella innostuneita, kertoo Tero Pajunen, Talentumin New Business Manager.

Sisältöön kohdistetussa verkkomainonnassa käytettävä teknologia on suomalainen innovaatio, jonka on kehittänyt Leiki Oy. Tällä hetkellä kohdentaminen tapahtuu 65 000 sanayhdistelmän perusteella. Aluksi teknologiaa käytettiin Talentumin verkkopalveluissa julkaistujen artikkelien linkittämiseen toisiin samankaltaisiin artikkeleihin, ja tänä keväänä sitä siirryttiin hyödyntämään mainonnassa.

– Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että eläketurvaa käsittelevän artikkelin yhteyteen nousee automaattisesti vakuutusyhtiön eläketurvaa esittelevä mainos. Mainospaikalle valikoidaan aina relevantein ilmoitus. Mainokset näkyvät sekä uusissa että jo aiemmin julkaistuissa artikkeleissa, jatkaa Pajunen.

Toistaiseksi Talentumin verkossa on keskitytty tekstimainontaan, mutta uudella tekniikalla voidaan myöhemmin kohdentaa kaikentyyppisiä mainoksia.

Ilmoittajat tyytyväisiä

Ilmoittajat toivovat lähelle sisältöjä kohdennettua mainontaa, sillä lukijat suhtautuvat relevantin sisällön yhteydessä esiintyvään mainokseen positiivisemmin ja se aktivoi paremmin kohderyhmään kuuluvia ihmisiä. Ilmoittaja-asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita uudesta mainonnan muodosta, ja palaute on ollut erittäin positiivista.

Henki-Sammon markkinointipäällikkö Marja Virmalainen kertoo odottaneensa tämäntyyppisen sisältömarkkinoinnin tuloa jo pitkään. Yhteistyö Talentumin kanssa alkoikin välittömästi, kun Talentum esitteli uuden hankkeen.

– Kohdistettu tekstimainonta asettuu ympäristöön, mihin lukija on omasta tahdostaan tullut ja siten jo valmiiksi kiinnostunut aiheesta. Tällöin myös mainonnallisen viestin perillemeno on helpompaa. Kohdistettu tekstimainonta on parhaimmillaan myös molempia osapuolia hyödyttävää, sillä asiayhteydestä pääsee suoraan lisätiedon tai ratkaisun lähteille, Virmalainen toteaa.

Sähköinen liiketoiminta voimakkaassa kasvussa

Talentum panostaa voimakkaasti ydinliiketoimintaansa kustannustoimintaan. Online-liiketoimintaan panostaminen sekä uusien mainonnan muotojen kehittäminen tukevat yhtiön strategisia tavoitteita. Talentumin sähköisen liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 107 % vuoden 2008 ensimmäisellä neljänneksellä edelliseen vuoteen verrattuna.

– Panostamme vahvasti online-liiketoimintaan. Uudistamme Talentumin verkkopalveluja voimakkaasti ja tuomme niihin samalla uusia mainonnan muotoja. Online-mainonta on kasvava ala, ja Talentumin kehittämä uusi sisältöön kohdistetun verkkomainonnan muoto on ainutlaatuinen esimerkki siitä, miten verkkoa voidaan hyödyntää täysin uudenlaisella tavalla, kertoo Hanna Kivelä, Talentumin Nordic Online liiketoiminta-alueen ja IT:n johtaja.

Lisätietoja:

Tero Pajunen, New Business Manager
tero.pajunen@talentum.fi

Hanna Kivelä, Nordic Online liiketoiminta-alueen ja IT:n johtaja
hanna.kivela@talentum.fi

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone