Suurkuvan vahva kasvu jatkuu maailmalla

18.5.2018 08:29Uutiset » Toimiala
Sisustustuotteet ovat kasvualue suurkuvan tuotannossa. Signbox uudisti Cardinia-kiinteistön sisäpintoja Lontoossa 39:n taiteilijan printatuilla töillä

Suurkuvatuotannon ja muun erikoispainamisen vahva kasvu on jatkunut viime vuosina, ja alan yritykset ovat hyvin optimistia tulevaisuuden suhtaan. Fespan 2018 Print Census kertoo alan kasvun olleen keskimäärin 4,2 % vuodessa 2015 lähtien.

Fespa teki uuden kartoituksen yhdessä konsulttiyhtiö Keypoint Intelligencen InfoTrends-osaston kanssa. Vastaajia oli 102 maasta 1 405, ja yritykset edustivat laajasti erikoispainamisen eri sektoreita. Kysely tehtiin tätä ennen vuonna 2015.

Alan optimismi on kasvanut ennestään vuodesta 2015. Nyt 83 % yrityksistä näki tulevaisuutensa positiivisena. Yritysten tuotannosta on nyt digitaalista 44 %, ja osuuden odotetaan nousevan 53 %:iin parissa vuodessa.

Enemmistö yrityksistä kertoi nopeiden toimitusten ja lyhyiden sarjojen kysynnän kasvaneen. Myös just-in-time-toimituksia halutaan enemmän.

Suosituin tuote on banneri eri muodoissaan. Niitä tekee 68 % yrityksistä säännöllisesti ja puolet näkee niissä jatkossakin kasvupotentiaalia. Opasteet ja taulut ovat myös suosituimpia tuotteita. Myymälämarkkinoinnin POS/POP-tuotteiden kysyntä on kasvussa, ja kasvualueena nähdään myös sisustustuotteet.

Kysynnän kasvaessa yrityksissä on kyselyn mukaan tarve kasvattaa tuotantokapasiteettiaan. Investointeja perustellaan myös kustannusten alentamisella ja uusilla tuotealueilla.

Fespan 2018 Print Census -raportin saa ilmaiseksi, jos on kansallisen Fespa-järjestön jäsen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone