Stora Enso onnistui hintojen nostossa

25.4.2019 15:59Uutiset » Toimiala
Stora Enso on investoinut biokomposiittien tuotantoon. Kuva: Stora Enso.

Stora Enso on onnistunut alkuvuonna kasvamaan pääasiassa nostamalla tuotteidensa hintoja. Liikevaihdon noin 2 prosentin kasvu on pääosin kaikkien divisioonien korkeampien hintojen ja paremman myyntijakauman ansiota. Kasvua oli siitä huolimatta, että volyymit olivat alhaisempia.

Ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksessa Stora Enso kertoo odottavansa kysynnän kasvun jatkuvan muiden Stora Enson tuotteiden osalta, paitsi paperin Euroopassa. Sen osalta kysynnän laskun ennustetaan jatkuvan vuonna 2019. Yhtiön liikevaihdon odotetaan olevan suurempi ja kustannusten odotetaan kasvavan vuonna 2019 vuoteen 2018 verrattuna.

– Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen aikana keskityimme tasapainoon arvonluonnin ja kannattavuuden turvaamisen välillä. Se on selvästikin kannattanut. Liikevaihdon noin 2 prosentin kasvu on pääosin kaikkien divisioonien korkeampien hintojen ja paremman myyntijakauman ansiota. Kasvua oli siitä huolimatta, että volyymit olivat alhaisempia, kommentoi tulosta Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström.

Hänen mukaansa yhtiö saavutti ensimmäisen neljänneksen ennätyksiä neljässä viidestä divisioonasta. Packaging Solutions- ja Biomaterials-divisioonien liikevaihdot olivat ennätyskorkeita, kun taas Wood Products- ja Paper-divisioonien kannattavuus oli ennätyksellisen korkealla. Sundström oli myös tyytyväinen siitä, että hinnankorotukset Consumer Board -divisioonassa toteutuvat vähitellen.