Sponsorointi kasvoi vuonna 2021
Yritysten sponsorointi-investoinnit kasvoivat vuoden 2020 sukelluksen jälkeen 10 % vuonna 2021. Myös tapahtumamarkkinointi kasvoi hieman Sponsorointibarometrin mukaan. Tämän vuoden kehityksen ennakoiminen on vaikeaa.
Barometrin mukaan vuonna 2021 sponsorointiin investoitiin kaiken kaikkiaan 224 miljoonaa euroa, joka on 10,3 % enemmän kuin vuonna 2020 (203 milj. euroa). Urheilusponsorointi kasvoi 12,4 %, kulttuurisponsorointi 21,7 %, ja ryhmä muut 0,5 %.
Tapahtumamarkkinoinnin koko vuonna 2021 on 73 miljoonaa euroa, ja se kasvoi viime vuoteen verrattuna 1,4 %.
Kuluvalle vuodelle oli vielä positiivisia odotuksia tammi-helmikuussa, jolloin kysely tehtiin. Oikeudenomistajista sponsoroinnin kasvua odotti 44 %. Yrityksistä 86 % aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan sponsorointi-investointiensa tason vuonna 2022. Tapahtumamarkkinoinnin toimistoista 75 % arvioi markkinan kasvavan 2022 ja 88 % yrityksistä aikoi kasvattaa tai pitää ennallaan tapahtumamarkkinoinnin investointinsa.
Vuosittainen Sponsorointibarometri toteutettiin yritys- ja oikeudenomistajakyselynä. Sponsorointibarometri on Suomen virallinen sponsoroinnin määrää mittaava tutkimus. Tapahtumabarometri toteutettiin yritys- ja tapahtumatoimistokyselynä. Tutkimuksen ja analyysin toteuttaa Sponsor Insight Sponsorointi & Tapahtumat ry:n toimeksiannosta.
Ideaparkin ja Classicin yhteistyö palkittiin
Vuoden sponsorointiteko on Ideapark Lempäälän ja salibandyseura Classicin yhteistyö. Siinä urheiluviihde tuotiin keskelle kauppakeskuksen asiakasvirtoja, kun Classic muutti Ideaparkin uudelle tapahtuma-areenalle. Yhteistyö palkittiin Sponsorointi & Tapahtumat Awards -kilpailussa, jossa nostetaan esiin vuoden parhaat sponsorointi- ja tapahtumatoteutukset.
Vuoden urheilusponsorointitekona palkittiin Secto Automotive Rally Finland ja kulttuurisponsorointina nuoret taiteilijat taidekeskus Salmelassa.