Sanoman lehdet tavoittavat 3 miljoonaa lukijaa

2.3.2015 08:42Uutiset » Toimiala

Verkkouutisia luetaan ahkerasti, mutta niin myös printtilehtiä uusimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan. Suomalaiset lukevat tutkituista lehdistä keskimäärin 5,7 aikakauslehteä ja 1,7 sanomalehteä tai niiden liitettä. Eniten lukijoita tavoittaa Sanoma 20 lehdellään.

Suomalaiset maksavat edelleen lehtien sisällöstä, painettuna tai digitaalisena. Painetun sanomalehden ostaa tai tilaa 57 prosenttia ja mainontaan sanomalehdissä suhtautuu myönteisesti 76 prosenttia suomalaisista. Painetun aikakauslehden ostaa tai tilaa 45 prosenttia ja aikakauslehtimainontaan myönteisesti suhtautuvia on 68 prosenttia vastaajista. Lehdissä julkaistuun mainontaan suhtaudutaan selvästi positiivisemmin kuin sähköisessä tai mobiilimediassa näkyvään mainontaan.

– Printti on Suomessa edelleen suurta ja Sanoma on sen vahvin tekijä. KMT osoittaa, että suhteessa kilpailijoihimme asemamme printin markkinaykkösenä on entisestään vahvistunut. Nopeasti monikanavaistuvasta mediankäytöstä huolimatta esimerkiksi Hesarin, Ilta-Sanomien ja Me Naisten painettujen lehtien kuukausilukijamäärien kehitys on ollut vuoden 2014 loppupuoliskolla positiivisempaa, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtajana 1.3. aloittava Pia Kalsta sanoo.

KMT-tutkimuksen lukijamäärät perustuvat vuosittain 24 000 suomalaisen haastatteluun. Verrattuna edellisiin KMT Syksy 2013/Kevät 2014 tuloksiin painettujen sanomalehtien ja niiden liitteiden lukeminen väheni 3,3 prosenttia, aikakauslehtien 1,8 prosenttia. Ilmaisjakelu- ja noutopistelehtien lukeminen nousi 0,4 prosenttia.

Kuva: UPM.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone