Sanoman Alma Media -kauppa päätökseen

4.5.2020 10:16Uutiset » Toimiala
Alma Manun lehtipaino. Kuva: UPM/Alma Manu.

Sanoma vahvistuu alueellisten sanomalehtien kustantajana sekä sanomalehtien painajana ja jakelijana. Tämä on seuraus Alma Median alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan ostosta, joka toteutui 30.4. Alma Media keskittyy nyt entistä enemmän digitaaliseen liiketoimintaan ja ammattimediaan.

– Näinä koronapandemian aikoina riippumattomalla journalismilla ja uutismedialla on tärkeämpi rooli osana jokapäiväistä elämäämme kuin koskaan aiemmin. Yhdistämällä voimamme voimme turvata niiden elinvoimaisuuden myös jatkossa. Yhdessä varmistamme digitaalisten uutistuotteidemme houkuttelevuuden ja voimme kiihdyttää digitaalisen tilaajamäärämme kasvua, sanoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven.

Ostettu liiketoiminta käsittää Alma Media Kustannus Oy:n, joka kustantaa johtavia, alueellisia sanomalehtiä Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää paikallista lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa. Kauppaan kuuluu myös Alma Manu Oy, joka tarjoaa painopalveluja modernissa painotalossaan Tampereella. Liiketoiminnassa on 365 työntekijää (kokoaikaisiksi muutettuna), jotka siirtyivät Sanoma-konsernin työntekijöiksi kaupan toteutumisen myötä.

– Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on luonnollinen jatko aiemmille divestoinneille ja johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Strategiamme painopisteenä on jatkossa markkinapaikkaliiketoiminnan kasvattaminen Suomessa ja kansainvälisesti, ammattilaismedian ja ammattilaisille suunnattujen palveluiden laajentaminen kotimaassa sekä valtakunnallisen monikanavaisen kuluttajamedian ja -palveluiden kehittäminen, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne.