Sanomalehtien lukijamäärissä positiivista kehitystä

15.9.2017 08:55Uutiset » Toimiala
Päätoimittaja Mikko Salmi sanoo, että muun muassa onnistuneet rekrytoinnit selittävät Demokraatin menestystä. Kuva: Demokraatti.

Sanomalehtien lukijamäärissä näkyy positiivista kehitystä uusimman KMT-tutkimuksen valossa. Kärkimediaan kuuluvista sanomalehdistä seitsemän nosti painetun lehden lukijamääräänsä edelliseen mittaukseen verrattuna. Valtaosa muista sanomalehdistä säilytti lukijamääränsä.

Kärkimedialehtien painetut ja digitaaliset sisällöt tavoittavat 85% suomalaisista eli 3 793 000 lukijaa viikossa. Kärkimedian painetut- ja näköislehdet yhdessä tavoittavat 69% suomalaisista eli 3 090 000lukijaa viikossa.

– Luvut kertovat jälleen sanomalehden vahvasta asemasta suomalaisten keskuudessa ja osoittavat miten tärkeä paikallinen sanomalehti on lukijoille. Kun muuttuvassa maailmassa on paljon keskustelua valeuutisista ja niiden vaikutuksista yhteiskuntaan, korostuu paikallisen sanomalehden rooli selkeästi luotettavimpana uutismediana markkinoilla, sanoo Kärkimedian toimitusjohtaja Tom Jungell.

Demokraatti kasvoi eniten

Suomen Lehdistön mukaan noin kolmekymmentä sanoma- ja kaupunkilehteä on onnistunut parantamaan joko printtilehden lukijamääräänsä tai kokonaistavoittavuuttaan Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuoreimmissa luvuissa. Eniten lukijamääräänsä kasvatti SDP:n äänenkannattaja Demokraatti.

Näköislehtien lukijamäärät kasvavat voimakkaasti. Kärkimedia tavoittaa 378 000 näköislehden lukijaa. Näköislehden lukijat täydentävät hyvin painetun lehden lukijakuntaa. Lukijoissa korostuvat 40-60 -vuotiaat keskimääräistä paremmin ansaitsevat, eri päätelaitteita sujuvasti käyttävät ostohaluiset ja aktiiviset kuluttajat.

Apu suurin viikkolehti

Apu nousi suomen suurimmaksi viikkolehdeksi KMT:n mukaan. Avulla oli 366 000 lukijaa. Naistenlehtien ykkönen on Eeva 369 000 lukijallaan.

Tuoreet KMT-luvut on kerätty viime vuoden heinäkuun ja tämän vuoden kesäkuun välillä. Niitä vertaillaan viime vuoden lukuihin. Näin luvuissa on päällekkäin puoli vuotta. Koko vuoden 2017 tavoittavuusluvut julkaistaan ensi maaliskuussa.

Reino Lantto

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone