Sanomalehtien digitulot jatkavat kasvuaan

8.6.2017 09:48Uutiset » Toimiala

Sanomalehtien digitaalisesta sisällöstä maksaminen kasvoi lähes kolmanneksella vuonna 2016, toista vuotta peräkkäin. Sanomalehdet nostivat myös osuuttaan kasvavasta verkkomainonnasta.

Sanomalehtien sisällöstä ollaan halukkaita maksamaan edelleen painettuina tai digitaalisena. Sanomalehtien vertailukelpoinen digilevikki jatkoi kasvuaan toista vuotta peräkkäin, kertovat MediaAuditFinlandin julkaisemat vuoden 2016 LT-levikintarkastusluvut. Sanomalehtien vertailukelpoisen printtilevikin muutos on laskevaa, mutta samaan aikaan vertailukelpoisen digitaalisen levikin kasvu on ollut huimaa. Viimeisen kahden vuoden aikana digitaalinen levikki on noussut vuosittain reilut 30 prosenttia.

Maksetun kokonaislevikin jakaumassa digitaalisuuden kasvu näkyy voimakkaimmin yhdistelmäkappaleiden nousuna. Yhdistelmäkappaleiden (painettu lehti ja sen digitaalinen versio) osuus kokonaislevikistä nousi 2016 painettua selvästi suuremmaksi. Kokonaislevikkinsä tarkastaneiden sanomalehtien tilaajista yhä useampi saa lehtensä sekä painettuna että digitaalisena.

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 168 miljoonaa euroa vuonna 2016 ja vuosi päättyi hienoiseen 0,9 prosentin kasvuun – ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Panostukset sähköisiin medioihin ovat nyt 55 prosenttia mainonnan kokonaisinvestoinneista.

Verkkomainonnan määrä oli 324 miljoonaa euroa, mistä sanomalehtien osuus on 20 prosenttia. Osuus kasvoi kaksi prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Mainonnan panostukset painetuissa sanomalehdissä vähenivät, mutta laskeva trendi on loiventunut.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone