Sanomalehdet edelleen mieluisin mainosväline

23.10.2015 09:01Uutiset » Toimiala
Kuva: UPM.
Kuva: UPM.

Suomalaiset pitävät painettuja sanomalehtiä aiempaa ylivoimaisemmin mieluisimpana mainosvälineenä Sanomalehtien Liiton tutkimuksen mukaan. Mainostajat eivät kuitenkaan tunnu tätä uskovan, sillä lehtimainonnan alamäki on jatkunut koko vuoden.

Suomalaisista 45 prosenttia nostaa painetut sanomalehdet ykköseksi, kun kysytään, mistä he mieluiten lukevat, katsovat tai kuuntelevat mainoksia. Osuus on kaksi prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisellä tutkimuskierroksella vuotta aiemmin.

Muut kaksitoista tutkittua mainonnan kanavaa jäävät kauas painettujen sanomalehtien taakse. Tutkimuksessa vastaajat saivat valita vain yhden, itselleen mieluisimman mainoskanavan. Suhtautumista eri mainosvälineiden mieluisuuteen on tutkittu osana IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimusta Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta.

Toiseksi sijoittui televisio, jonka valitsi mieluisimmaksi mainosvälineeksi 12 prosenttia suomalaisista. Tulos oli sama vuotta aiemmin. Seuraavina tulivat painetut kaupunkilehdet, sanomalehtien digitaaliset palvelut ja painetut aikakauslehdet.

Mainostajien toiminta on ristiriidassa tutkimuksen kanssa, sillä mainontaa on vähennetty tuntuvasti printtimedioissa jo pidemmän aikaa. Tammi-syyskuussa sanomalehtimainonta väheni 7,4 % ja aikakauslehtimainonta 15,5 % TNS Ad Intelligencen mukaan. Kaupunki- ja ilmaisjakelulehtien mainonta kasvoi kuitenkin 3 %. Ulkomainonta. elokuvamainonta ja verkkomainonta ovat kasvaneet tammi-syyskuussa.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone