Sanoma vakautti Suomen medialiiketoimintaansa

6.2.2019 19:02Uutiset » Toimiala

Helsingin Sanomien kokonaistilausmäärä kasvoi jo toisena peräkkäisenä vuotena. Kuva: Sanoma.

Sanoma-konserni onnistui viime vuonna vakauttamaan Suomen medialiiketoimintaansa. Media Finland -liiketoimintayksikön liikevaihto kasvoi hieman ja operatiivinen tulos nousi mediamarkkinoiden haastavasta tilanteesta huolimatta 69 milj. euroon.

Media Finlandin liikevaihto oli tilinpäätöstiedotteen mukaan 579 miljoonaa euroa. Digitaalisen tilausmyynnin kasvu jatkui Ruudun ja Helsingin Sanomien (HS) vauhdittamana. Helsingin Sanomien tilausmäärä kasvoi toisena vuotena peräkkäin. Painetun median ja erityisesti aikakauslehtien tilausmyynti laski. Mainosmyynti laski painetun mainonnan alhaisempien volyymien vuoksi markkinakehityksen mukaisesti.

Liikevoiton kasvua auttoi luopuminen jääkiekon SM-liigan tv-oikeuksista. Myynnin kulut laskivat tehokkaan kustannusten hallinnan ja alhaisemman vertailukelpoisen myynnin seurauksena. Hankitulla festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnalla oli positiivinen vaikutus tulokseen.

– Vuosi 2018 oli jälleen hyvä vuosi Sanomalle. Kannattavuutemme parani kaikissa kolmessa segmentissä medialiiketoiminnan haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Aloitimme vuoden aikana myös useita ennakoivia toimia säilyttääksemme kilpailukykymme tulevina kuukausina ja vuosina. Vankan taloudellisen asemamme ansiosta palasimme kasvun tielle ja kerroimme vuoden aikana useista yritysostoista, kommentoi Sanoma toimitusjohtaja Susan Duinhoven koko konsernin tulosta.