Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Sanoman medialiiketoiminta polki paikallaan

31.10.2022 08:00Uutiset » Toimiala
Sanoma on panostanut viime vuosina Learning-liiketoiminnan kasvattamiseen. Kuva: Sanoma.

Sanoma-konsernin liikevaihto kasvoi kolmannella kvartaalilla osavuosikatsauksen mukaan 6 % 515 milj. euroon. Tämä johtui toiselta vuosineljännekseltä siirtyneen Espanjan myynnin vakaasta kasvusta sekä Pearson Italian ja Saksan yritysostosta. Ilman oppimistoimialan yritysostoja liikevaihto kasvoi vain prosentin ja Suomen medialiiketoiminta ei ollenkaan.

Sanoma on viime vuosina panostanut Learning-liiketoimintansa kasvattamiseen ja se muodosti kolmannella kvartaalilla liikevaihdosta jo 70 %. Operatiivisesta liikevoitosta Learning toi vielä suuremman osuuden, 87 %.

Media Finlandin kolmannen kvartaalin liikevaihto pysyi katsauksen mukaan vakaana, vaikka kuluttajamyynnin kysynnän tasaantuminen edellisillä neljänneksillä johti tilausmyynnin hienoiseen laskuun. Myös mainosmyynti laski hieman edellisvuodesta. Kuluttaja- ja mainosmyynnin laskua paikkasi matalamman kannattavuuden tapahtumaliiketoiminnan ja painopalvelujen myynnin kasvu.

Media Finlandin liiketoiminta on polkenut paikallaan tammi-syyskuussa ja kannattavuus heikentynyt. Media Finlandin tulos on laskenut pääasiassa korkeampien paperikustannusten seurauksena. Learning-segmentin liikevaihto on noussut 6 %, mutta kannattavuus heikentynyt hieman.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven odottaa media-alan heikon ennustettavuuden sekä epävakauden ja korkean inflaation jatkuvan.

Reino Lantto

Array
Share: