Sanoma Media Finlandilla kohtalainen vuosi

10.2.2021 15:49Uutiset » Toimiala
Sanoman tulos oli vahva poikkeuksellisena vuonna 2020, sanoo toimitusjohtaja Susan Duinhoven. Kuva: Sanoma.

Sanoman medialiiketoiminta selvisi vaikeasta vuodesta 2020 kohtuullisen hyvin. Koronaviruspandemia vaikutti voimakkaasti mainonta- ja tapahtumaliiketoimintoihin, mutta mainosmyynnin pudotus jäi pienemmäksi kuin alalla yleensä. Tilausmyynnin kasvun vetureina olivat Helsingin Sanomat ja Ruutu+ -suoratoistopalvelu.

Sanoma teki medialiiketoiminnassaan merkittäviä yritysjärjestelyjä. Niitä olivat alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan ostot Alma Medialta sekä Sanoma Media Netherlandsin ja Suomen luokiteltujen ilmoitusten liiketoiminnan, Oikotien, divestoinnit. Toiminnan liikevaihto laski 2 % ja oli 562,6 milj. euroa. Operatiivinen liikevoitto laski 4 % ja oli 66,6 milj. euroa.

Sanoma kasvatti oppimisliiketoimintaansa huomattavasti Santillana Spainin ostolla. Learning-yksikön liikevaihto ja tulos kasvoivat merkittävästi erityisesti yritysostojen ansiosta. Yksikön liikevaihto nousi lähes 500 miljoonaan euroon. Lähivuosina yksikön odotetaan tuottavan jo 70 % konsernin tuloksesta. Operatiivinen liikevoitto oli 95,6 miljoonaa euroa.

Koko konsernin liikevaihto nousi 1 062 milj. euroon. Koronaviruspandemian negatiiviset vaikutukset kumosivat alueellisen sanomalehtiliiketoiminnan oston positiivisen vaikutuksen Media Finlandin liikevaihtoon.

– Sanoman tulos oli vahva poikkeuksellisena vuonna 2020. Liikevaihtomme kasvoi yritysostojen ansiosta ja operatiivinen liikevoittomme ilman hankintamenojen poistoja parani liikevoittoprosentin ollessa lähes edellisen vuoden tasoa, sanoo toimitusjohtaja Susan Duinhoven tilinpäätöstiedotteessa.

Tänä vuonna Sanoma odottaa liikevaihdon nousevan hieman viime vuodesta 1,2–1,3 mrd. euroon ja kannattavuuden pysyvän suunnilleen tämän vuoden tasolla.

Reino Lantto

Share: