Sanoma käynnistää yt-neuvottelut Suomessa

8.10.2018 11:50Uutiset » Toimiala
Kuva: Sanoma.

Sanoma Media Finlandissa käynnistyy yt-neuvotteluja kohdennetuissa osissa mediamyyntiä, painoja ja mediayksiköitä. Enimmillään neuvottelut voivat johtaa yhteensä noin 80 työsuhteen irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen. Myös Alma Median Aamulehdessä on käynnissä yt-prosessi. Niitä on ollut monissa muissakin mediataloissa tänä vuonna.

Yhteensä Sanoma Media Finlandilla on tällä hetkellä noin 1 750 työntekijää. Tiedotteen mukaan neuvottelujen tavoitteena on varmistaa kestävä pohja muuttuvalle medialiiketoiminnalle tulevina vuosina.

– Mediassa on useita kasvavia alueita, mutta perinteisen median tuotot laskevat. Tämä ei ole yllätys. Erityisesti lasku näkyy printin mainosmarkkinassa ja aikakauslehtien tilausmarkkinassa. Meidän on sen vuoksi sopeutettava kustannustasoamme tuleville vuosille, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta.

– Medialiiketoiminnan transformaatio jatkuu. Samaan aikaan kun rakennamme kasvua ja uutta liiketoimintaa, joudumme uudelleen organisoimaan ja hakemaan tehokkaampia tapoja toimia. Valitettavasti se tarkoittaa vähennyksiä osalle henkilökuntaamme, Kalsta sanoo.

Mediataloissa runsaasti yt-neuvotteluja

Myös Alma Consumer -liiketoimintayksikössä aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat Alma Media Kustannus Oy:ssä työskentelevää Aamulehden toimituksen henkilöstöä.

Neuvottelut koskevat yhteensä noin 100:aa henkilöä. Alma Media Kustannus Oy:n palveluksessa on noin 300 henkilöä. Alustavan suunnitelman mukaan Aamulehden henkilökunnan määrä saattaa vähentyä suunniteltujen toimien johdosta enimmillään 17 henkilötyövuodella.

– Haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Aamulehti on onnistunut vahvistamaan asemaansa Tampereen markkina-alueella. Sen tavoittavuus on kasvanut, mutta valtakunnallinen printtimainonta on edelleen laskenut. Keskittymisemme paikalliseen sisältöön on tuottanut hyviä tuloksia ja tämä on fokusalueemme yhä voimakkaammin myös jatkossa, sanoo Alma Consumerin johtaja Kari Kivelä.

Neuvottelut eivät koske muita Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiin kuuluvia yksiköitä Alma Media Kustannus Oy:ssä, Alma Media Suomi Oy:tä eivätkä paino- ja jakeluyhtiö Alma Manu Oy:tä.

Mediataloissa on tänä vuonna ollut runsaasti yt-neuvotteluja. Otavamedian elokuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät neljän työntekijän lähtöön. Lisäksi yksi tehtävä muutettiin osa-aikaiseksi. Sitä ennen Otavamedia kävi yt-neuvotteluita kesäkuussa. Tuolloin yhtiön kodinlehdistä joutui lähtemään neljä työntekijää.

Aller Media aloitti yt-neuvottelut 13. syyskuuta. Neuvottelut voivat johtaa enintään 20 henkilön irtisanomiseen, yhtiö tiedotti. Yrityksen markkinointipalveluiden yksikkö on yt-neuvotteluiden ulkopuolella.

Keväällä väkeä vähennettiin mm. Kalevassa, Fokus Mediassa ja Marva Mediassa.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone