Printtimainonnan lasku rasittaa mediatoimialaa

1.9.2017 10:15Uutiset » Toimiala
Kuva: Medialiitto.

Mediatoimialan liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä, arvioi Medialiitto tuoreessa ennusteessaan. Taloustilanteeseen nähden kasvu on vaisua ja keskittyy harvalle toimijalle. Kasvua hidastavat erityisesti printtimainonnan lasku ja painoalan viennin vähentyminen.

– Mediatoimialan kehitys on viimeisen vuoden ajan noudattanut samaa kaavaa. Kustannustoiminta kasvaa maltillisesti mainosmarkkinan haasteista huolimatta, mutta painoala ei ole saavuttanut pohjaa vieläkään. Tilanne on huolestuttava, sillä nyt eletään jo talouden nousukauden huippua, Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja sanoo.

Mainonta painetuissa sanomalehdissä väheni tammi–heinäkuussa 11,4 prosenttia vuoden takaiseen (Kantar TNS). Digipuolella kotimaisesta mainosrahasta vievät ulkomaille yhä suuremman siivun Facebook ja Google, jotka eivät kanna yhteisöveroa Suomeen.

Painoalalla jo muutenkin yritysten heikkoa tilannetta kurjistaa viennin sakkaaminen.

– Mediatoimialan taloudellinen tilanne on selkeästi heikompi kuin Suomen yleinen taloustilanne. Alan tulevaisuuden kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että toimialakohtaiset erot huomioidaan syksyn työehtosopimusneuvotteluissa, Erämaja toteaa. Kustannustoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 toisella neljänneksellä 3,5 prosenttia. Myös volyymi kasvoi hieman.

Kustannustoimialaa rasittavat mediamainosmarkkinan vaikeudet, vaikka mediamainospanostukset digipuolella kasvavatkin. Kuvaavaa on, että mainonta painetussa sanomalehdessä on laskenut tammi–heinäkuussa jo 11,4 prosenttia ja painetussa aikakauslehdessä 7,5 prosenttia edeltävästä vuodesta. Facebook-mainonta on vastaavasti kasvanut tammi–kesäkuussa jopa 46,3 prosenttia (IAB Finland).

Painoalan liikevaihto supistui vuoden 2017 toisella neljänneksellä 3,9 prosenttia ja myynnin volyymi vastaavasti 1,8 prosenttia. Vaikka Suomen tavaravienti kasvaa jo selvästi, ei painoalalla trendi ole muuttunut. Alkuvuoden aikana painoalan vientiliikevaihto on laskenut jo 22,1 prosenttia edeltävästä vuodesta.

Radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto kasvoi vuoden 2017 toisella neljänneksellä 1,3 prosenttia. Radion mainosmyynti kasvoi tammi–heinäkuussa 2,0 prosenttia, mutta televisiomainonta laski 6,6 prosenttia.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone