Print&Media vahvistaa uutissivustonsa sisältöä pakkausaiheilla

16.4.2020 12:25Uutiset » Toimiala
Print&Media luopuu ruotsalaisomisteisen Packnews-sivuston vetämisestä Suomessa ja vahvistaa samalla oman pmlehti.fi-uutissivuston sisältöä pakkausaiheilla. Aiheissa painottuvat pakkaussuunnittelu, pakkaustuotanto ja -tuotteet, pakkaustrendit ja pakkauksia valmistavat brändit. Raskaan sarjan pakkausteollisuus ei tule olemaan ytimessä. Nykyisiä uutissisältöjä ei vähennetä, joten uutisia on jatkossa enemmän.

Print&Media aikoo jatkossa keskittää graafisen viestintäalan ja pakkausalan verkkouutisoinnin yhteen kanavaan: pmlehti.fi. Print&Media on toimittanut viimeisen neljän vuoden ajan myös pakkausalaan keskittyvää Packnews.fi-sivustoa, mutta nyt Print&Media luopuu ruotsalaisomisteisen Packnews-sivuston pyörittämisestä Suomessa.

– Print&Median oma ja täysin kotimainen verkkosivusto pmlehti.fi on kasvattanut tasaisesti suosiotaan ja liikenne on viime aikoina ollut lähes 10 000 kävijän kuukausitasolla. Olemme huomanneet, että kävijät pitävät monipuolisesta uutisoinnistamme. Myös sähköisen uutiskirjeen vastaanottajat (7000 kpl) ovat lähes tuplaantuneet viimeisen kahden vuoden aikana, kertoo Print&Media Publishing Oy:n kustantaja-yrittäjä Jarkko Hakola ja jatkaa:

– Packnews- ja pmlehti-sivustojen kesken on ollut päällekkäisyyttä, ja haluammekin jatkossa satsata selvästi seuratuimpaan kanavaamme. Se tarkoittaa samalla sitä, että nykyisen sisällön lisäksi uutisoimme jatkossa pmlehti-sivustolla enemmän myös pakkausaiheisia uutisia. Varsinkin brändien pakkausuudistukset ja kuitupohjaisen pakkaustuotannon uutiset tulevat olemaan esillä. Aiomme keskittyä enemmän pakkausten luovaan puoleen ja toteutuksiin: suunnitteluun, tuotantoon, lopputuotteisiin, trendeihin ja brändeihin. Raskaan sarjan pakkausteollisuus ei tule olemaan ytimessä, Hakola täsmentää.

Print&Media uutissivustoa seuraa jo nyt iso ja kasvava määrä suunnittelijoita ja brändejä. Muutos palvelee paremmin myös heitä. Pakkausaiheet tulevat olemaan esillä myös Print&Median painetussa lehdessä, joka ilmestyy kahdeksan kertaa vuodessa.

– Emme halua rakentaa keinotekoista rajaa printti- ja pakkausalan uutisoinnin kesken. Monet yritykset operoivat molemmilla segmenteillä, esimerkiksi useat painotalot tekevät peruspainotuotteiden lisäksi erilaisia pakkauksia. On vaikea miettiä pakkausta, johon ei olisi painettu mitään. Myös kaupan tarpeisiin usein aaltopahvista tehtävät erilaiset POS-myynninedistämistuotteet luetaan jossain määrin pakkausalaan, mutta niitä tehdään monissa painotaloissa. Myös suunnittelijat tekevät työtä molempiin segmentteihin. Siksi on järkevää, että graafisen viestinnän uutiset, joihin pakkaukset olennaisesti kuuluvat, löytyvät kaikki samalta sivustolta. Haluamme palvella koko visuaalisen ja graafisen viestinnän ketjua (valmistajat, maahantuojat, suunnittelijat, mainostoimistot, painotalot, brändinomistajat, oppilaitokset, sidosryhmät) mahdollisimman monipuolisesti yhdestä kanavasta, Hakola linjaa.

Packnewsin uutisia ansiokkaasti toimittanut Reino Lantto jatkaa työtään Print&Median uutistoimituksessa.

Packnews-sivuston toimitus Print&Median osalta lakkaa perjantaina 17.4.2020. Packnews-sivusto jatkaa uusilla tekijöillä 20.4. Muutos ei liity vallitsevaan koronavirustilanteeseen.

Reino Lantto jatkaa Print&Median uutistoimituksessa vastaten myös sivuston pakkausuutisista.