Postin hinnankorotukset huolettavat kustantajia

5.12.2018 11:38Uutiset » Toimiala

 

Posti nostaa lehtien ja suoramarkkinoinnin jakeluhintoja 2019. Kuva: Posti.

Lehtien kustantajat ovat Medialiiton mukaan erittäin huolissaan Postin ilmoittamien jakeluhintojen korotusten vaikutuksista lehtien toimintaedellytyksiin. Posti julkisti viime viikolla muutoksensa kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointipalvelujen hinnastoihin ja palveluihin vuonna 2019.

Lehtien ja kirjeiden jakelun hinnat nousevat tuntuvasti, mutta Postin oman mainostuotteen Postisen hinnat eivät nouse lainkaan.

– Tämä hämmästyttää suuresti sanomalehtien, aikakauslehtien ja kaupunkilehtien kustantajia. Heille syntyy perusteltu epäily, että Postin myymän suoramainonnan hintaa tuetaan näin keinotekoisesti, samalla kun nostetaan sen kanssa mainosmarkkinoilla kilpailevien lehtien jakeluhintoja, toteaa Medialiiton toimitusjohtaja Jukka Holmberg.

Posti on jo pitkään nostanut jakeluhintojaan huomattavasti enemmän kuin alan yksityiset toimijat, ilmenee Sanomalehtien Liiton Spring Advisorilla teettämästä jakeluselvityksestä. Vuodesta 2010 vuoteen 2017 Postin hinnat ovat nousseet keskimäärin 47 %.

Kun kirjeiden ja lehtien jakelumäärät väistämättä pienenevät, olisi jakelujärjestelmä Medialiiton mielestä uudistettava niin, että erillisiä jakeluja yhdistetään ja ne kilpailutetaan alueellisesti. Kustannustehokkuus paranisi, ja posti voitaisiin jakaa maaseudulla jopa aikaisemmin. Lisäksi päällekkäisten kuljetusten poistuminen pienentäisi hiilijalanjälkeä.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone