Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Paperia riittää painettavaksi lähikuukausiksi

30.3.2022 09:34Uutiset » Toimiala
Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemmingin mukaan järjestö seuraa paperipulan vaikutusta mainontaan ja käy asian tiimoilta keskustelua yhteistyökumppaneidensa kanssa. Kuva: Marketing Finland.

Ukrainan sota on lisännyt Euroopassa vallitsevaa painopaperin pulaa. Marketing Finlandin tavoittamilla isoimmilla painotaloilla ja medioilla riittää kuitenkin paperia varastossa ainakin toukokuulle saakka. Paperinmyyjät priorisoivat isoimpia asiakkaitaan ja paperipula näkyy ensimmäisenä pienempien yritysten arjessa.

Paperipulan uskotaan helpottuvan kesäkuun alkuun mennessä.

Marketing Finlandin jäsenyritykset edustavat yli 90 % Suomessa tehdyistä markkinoinnin ja viestinnän ostoista. Järjestön tiedotteen mukaan paperin jatkuvasti nouseva hinta pakottaa mainostajat suunnittelemaan tarkemmin toteutuksia. Marketing Finlandin jäsenkunnassa on useita yrityksiä, joilla suoramarkkinointi on tärkeä osa kokonaisuutta ja volyymit suuria.

Kun volyymit ovat suuria, niin pienetkin hinnankorotukset vaikuttavat ja joudutaan miettimään uusia tapoja tehdä mainontaa. Mainostajille ja mainonnan suunnittelijoille voi olla järkevää ottaa painokumppanit mukaan jo alkuvaiheessa suunnittelemaan kampanjoita, koska heillä voi olla fiksuja ratkaisuja.

Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemmingin mukaan muun muassa yritysten kalenterit, painetut esitteet ja omat lehdet vähenevät ensimmäisenä paperipulan kärjistyessä. Marketing Finland seuraa paperipulan vaikutusta mainontaan ja käy asian tiimoilta keskustelua yhteistyökumppaneidensa kanssa.

Paperitukkurit ovat ilmoittaneet jälleen uusista hintojen korotuksista huhtikuussa. Antalis ja Papyrus nostavat hintoja 1.4. ja 15.4. tavarantoimittajien ilmoittamien korotusten vuoksi. Korotukset koskevat myös suurkuvamateriaaleja.

Share: