Painettu lehti pitää pintansa, mobiili lukeminen kasvaa

16.9.2016 09:53Uutiset » Toimiala
Lehtien lukeminen viikoittain eri lukuvälineillä. Lähde: KMT Kuluttaja 2011-2014 ja KMT AL + total 2015-Kevät 2016.
Lehtien lukeminen viikoittain eri lukuvälineillä. Lähde: KMT Kuluttaja 2011-2014 ja KMT AL + total 2015-Kevät 2016.

Painettu lehti on suomalaisille edelleen mieluisin lukuväline ja mainonnan välittäjä. Lehtien digitaalisten versioiden lukeminen jatkaa kuitenkin kasvuaan kevään 2016 KMT-tutkimuksen mukaan.

Lehtien lukeminen matkapuhelimella kasvoi peräti 6 % Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) mukaan. Matkapuhelimella lukevien määrä lähentelee jo tietokoneen lukuja, ja myös tabletilla lukevien määrä kasvaa hiljalleen.

Digitaalisen lukemisen yleistymisestä huolimatta KMT:n lukuväline-kysymys kertoo painetun käyttöliittymän olevan edelleen suosituin suomalaisten keskuudessa.  Keskimäärin luetaan viikoittain KMT-lehdistä 5,0 aikakauslehteä ja 1,6 sanomalehteä tai niiden liitettä tai kaupunki- ja noutopistelehteä. Lehden painettu versio on edelleen ylivoimaisesti suosituin tapa sisällön seuraamiseen, sillä 80 % lukee painettua versiota viikoittain.

Vuoden 2016 alusta KMT:n sanomalehtien lukemiskysymyksiä on täydennetty Kärkimedialehtien osalta koskemaan myös painetun lehden kanssa identtisiä näköislehtiä. Kustantajille ja mainostajille uudistus tuo luotettavan ja yksiselitteisen tavan osoittaa paljonko lisälukijoita painettu lehti mainoksineen saa digitaalisesta näköislehdestä. Suomen suurimpien sanomalehtien Kärkimedia-pakettiin näköislehdet tuovat keskimäärin 4,7 % lisää lukijoita.

Edellisten mittaustulosten mukaisesti myös mainontaan suhtaudutaan myönteisimmin painetussa mediassa. Vastaajista 82 % suhtautuu myönteisesti mainontaan painetussa sanomalehdissä, 76 % ilmaisjakelu- ja noutopiste lehdissä, 71 % iltapäivälehdissä ja 67 % aikakauslehdissä. Kaupalliset tv-kanavat, radio ja nettisivustot jäävät huomattavasti alhaisempiin lukemiin (50–30 % mainontaan myönteisesti suhtautuvia).

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone