Paikallislehdet kampanjoivat ilmaisuudella

12.11.2020 16:48Uutiset » Toimiala

Paikallislehdet kampanjoivat ilmaisella digijournalismilla. Kymmenet paikallislehdet ovat vapaasti luettavissa verkossa viikonlopun ajan. Pureudu paikallisiin -kampanja tuo 12.–15.11. esiin paikallislehtiä ja paikallisjournalismia sekä tarjoaa mahdollisuuden tutustua elämään eri puolilla Suomea.

Avoinna olevien lehtien linkit on koottu Uutismedian liiton verkkosivuille. Luettavissa on sekä verkkouutisia että näköislehtiä. Kampanja näkyy myös Facebookissa ja Instagramissa.

Vuoden 2020 parhaat paikallismediat ovat  Sydän-Satakunta ja Koillissanomat. Parhaaksi kaupunkilehdeksi valittiin Epari, joka on myös kaupunki- ja paikallislehtikilpailujen Lukijan valinta 2020. Parhaat lehdet valitaan vuosittain Uutismedian liiton kilpailussa.

Uutismedian liitto on uusi nimi Sanomalehtien liitolle. Uusi nimi on nyt otettu käyttöön. Sanomalehtien toimialajärjestön nimi on ollut Sanomalehtien Liitto vuodesta 1948. Sitä ennen se oli Suomen Sanomalehdenkustantajain Liitto vuodesta 1916 lähtien. Liitto perustetiin vuonna 1908 nimellä Suomen Lehtijulkaisijat.

  • Uutismedia on nykyaikainen ja alustariippumaton termi. Se kattaa hyvin sekä painetun että digitaalisen julkaisemisen ja on yhdistävä nimitys liiton kaikille jäsenmedioille. Kansainvälisesti news media on jo korvannut newspaper-nimityksen, liittojohtaja Jukka Holmberg perustelee.

Liiton jäseninä on tällä hetkellä 115 yritystä, joilla on yhteensä 231 julkaisua: 169 sanomalehteä, 55 kaupunkilehteä, 2 verkkojulkaisua ja 5 muuta lehteä.

Uutismedian liitto on media-alan kattojärjestön Medialiiton suurin jäsenjärjestö