Otava menestyi hyvin koronavuonna

1.4.2021 11:05Uutiset » Toimiala
Koronakriisi osoitti, että luotettavalle ja laadukkaalle sisällölle on kysyntää poikkeusoloissakin, sanoo Otava-konsernin toimitusjohtaja Alexander Lindholm. Kuvakaappaus Otavan verkkovuosikertomuksesta.

Otava-konserni menestyi vuonna 2020 taloudellisesti erittäin hyvin. Konsernin liikevaihto laski vain 3 % ja oli 277,5 milj. euroa, mutta liiketulos jopa parani ja oli 31,6 milj. euroa. Kaikki liiketoiminnat selvisivät vaikeasta vuodesta pienillä kolhuilla.

– Otavan ydin on sisällöissä, ja koronakriisi osoitti, että luotettavalle ja laadukkaalle sisällölle on kysyntää poikkeusoloissakin. Lisäksi koronan myötä toteutetut tehostamistoimenpiteet ovat onnistuneet koko konsernissa, kertoo toimitusjohtaja Alexander Lindholm katsauksessaan vuosikertomuksessa.

Hyvän tuloksen ansiosta konserni maksaa henkilökunnalle kannustepalkkiota 2,4 milj. euroa sosiaalikuluineen. Harva yritys pystyy samaan koronavuoden jälkeen.

Kirjatoimiala kasvoi edelleen

Otavan kirjatoimiala onnistui hyvin kustannustoiminnassa ja toimialan liikevaihto kasvoi 3 % 72,3 milj. euroon. Toimialaan kuuluvan Otava Kirjapaino Oy:n liikevaihto laski, mutta tulos parani.

– Kirjatoimiala digitalisoituu edelleen. Se on tuonut aiempaa nuorempia yleisöjä kirjallisuuden pariin. Yleisen kirjallisuuden puolella sähkö- ja äänikirjojen myynti on jatkanut voimakasta kasvuaan, Lindholm sanoo.

Otava vahvistui kustantajana edelleen ostamalla vuoden alussa Kariston ja lokakuussa Atena Kustannuksen.

Konsernin kauppa-liiketoiminnan liikevaihto laski 7 % koronan vaikutuksesta ja oli 111,6 milj. euroa. Oppikirjojen myynti laski. Myynnin rakenne muuttui merkittävästi verkkokaupan kasvettua yli kaksinkertaiseksi. Onnistuneiden sopeutustoimien seurauksena tulos kuitenkin parani.

Mediatalo Otavamedian liikevaihto laski 5 % ja oli 85,9 milj. euroa. Lehtien tilaus- ja mediamyynti laskivat, mutta loppuvuonna lehdenmyynnin lasku tasaantui.

Myös erittäin kannattavien markkinapaikkojen liikevaihto laski, mutta kannattavuus parani. Otava myi NettiX Oy:n markkinapaikat Alma Medialle maaliskuussa 2021.

Reino Lantto

Share: