Nuoret tilaajat käänsivät HS:n kasvuun

9.2.2018 08:45Uutiset » Toimiala
HS:n koko tuotevalikoima. Kuva: HS.

Helsingin Sanomien tilausmäärä on kääntynyt kasvuun. Kasvu tulee nuoremmista ikäryhmistä ja digitaalisista tuotteista. HS:n menestys paransi Sanoman medialiiketoiminnan kannattavuutta.

– Käännettä voi kuvata historialliseksi, sillä kyseessä on ensimmäinen kerta 25 vuoteen, jolloin tilausmäärä on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna, HS:n vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo.

Tilausmäärän kasvu tulee nuoremmista ikäryhmistä ja digitaalisista tuotteista. Yli puolet uusista tilaajista on 18–45-vuotiaita ja moni heistä asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Alle 40-vuotiaiden digitilausten määrä kasvoi viime vuoden aikana huimat 60 %. Vain HS:n digitaalisen sisällön sisältävät tilaukset kasvoivat 40 %.

HS:n digitaalisista sisällöistä maksavien määrä on jo noin 230 000, joka on lähes 60 % kaikista tilaajista. Timanttijutut eli vain digitaalisesta sisällöstä maksaville asiakkaille tarjottavat pitkät laatuartikkelit ovat kiihdyttäneet Hesarin digitaalisten tilausten kasvua.

– Maksulliselle laatujournalismille on vahva tilaus. Timanttijutut ovat houkutelleet HS:n sisällön pariin aivan uusia maksavia asiakkaita, Niemi toteaa.

Nuoremmat tilaajat suosivat digitilauksen ohella digin ja paperisen viikonlopputilauksen yhdistelmää. Nuorempia lukijoita kiinnostavat erityisesti yhteiskunnalliset aiheet, tiede, hyvinvointi ja kulttuuri.

Sanoma raportoi viime vuoden tulosraportissaan, että konsernin kannattavuus parani selvästi, kun otetaan huomioon SBS:n myynti. Pääosasta tulosparannusta vastasi Suomen medialiiketoiminta, missä jatkuvat prosessi- ja kustannusinnovaatiot kantoivat hedelmää ja tehostivat toimintaa. Lisäksi Helsingin Sanomien ja Ruudun tilaajamäärät kasvoivat vahvasti vuoden aikana.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone