Naistenlehdillä suurimmat someyleisöt

15.2.2021 07:13Uutiset » Toimiala
Naistenlehdillä on somekanavissa suuri seuraajamäärä. Kuva: Aikakausmedia / Jarkko Mikkonen.

Aikakausmedioilla oli vuoden 2020 lopussa yhteensä 4,5 miljoonaa seuraajaa eri sosiaalisen median kanavissa. Eniten seurattiin naistenlehtiä sekä asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehtiä.

Naistenlehtien seuraajien osuus aikakausmedioiden someyleisöstä oli 13 prosenttia, mikä tarkoitti yhteensä lähes 599 000 seuraajaa eri kanavissa. Melkein samoihin lukemiin ylsivät asumisen, puutarhanhoidon ja remontoimisen lehdet. Naistenlehdistä suurimmat olivat Me Naiset, Kodin Kuvalehti ja Kotivinkki, asumisen lehdistä Meillä kotona, Koti ja Keittiö ja Avotakka.

– Naistenlehdissä ja asumisen lehdissä käytetään monipuolisesti sosiaalisen median eri kanavia, ja etenkin asumisen lehdissä Instagram on merkittävä kanava, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo.

– Suosittuja ovat esimerkiksi visuaalisesti näyttävät ruoka- ja sisustusaiheet sekä kiinnostavien henkilöiden oivallukset. Tällaiset lifestyle-lehdille tyypilliset sisällöt vetoavat niin printissä kuin sosiaalisessa mediassakin.

Muita suuria lehtiryhmiä olivat talouden, markkinoinnin ja median lehdet, lasten ja nuorten lehdet sekä ruoka- ja juomalehdet, joilla kullakin oli yli 300 000 seuraajaa eri somekanavissa.

Facebookin osuus yleisöstä pienenee

Puolet yleisöstä seuraa aikakausmedioita Facebookissa, mutta tämän kanavan osuus pienenee vuosi vuodelta yleisömäärän kasvusta huolimatta. Viime vuonna Facebook-yleisö kasvoi 7 prosentilla. Suurimmat aikakausmediat Facebookissa olivat Aku Ankka, Suomen Luonto ja Yhteishyvä.

Instagram-yleisö on kasvanut kanavista eniten vuodesta 2018 alkaen, ja sen osuus yleisöstä oli viime vuoden lopussa 29 prosenttia. Instagramissa suurimmat olivat Suomen Luonto, Meillä kotona ja Soppa365.