MTL ja Marketing Finland yhdistyvät

26.10.2020 09:00Uutiset » Toimiala
Viestintä ja markkinointi ovat kriittisiä kilpailutekijöitä, sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki. Kuva: Marketing Finland.

Marketing Finlandin ja Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL:n liittokokoukset ovat päättäneet toimintojen yhdistämisestä. Yhteenliittymässä syntyy entistä vahvempi markkinoinnin ja viestinnän yhteisö, joka toimii aktiivisesti myös kansainvälisesti. Toiminta jatkuu nimellä Marketing Finland ry. Riikka-Maria Lemminki jatkaa Marketing Finlandin toimitusjohtajana.

Uusi markkinointi- ja viestintäalan yhteisö edustaa tiedotteen mukaan laajasti markkinoinnin ja viestinnän ostajia sekä alan toimistoja. Tavoitteena on edistää yritysten ja organisaatioiden toimintaedellytyksiä niin, että markkinointi ja viestintä auttaisivat suomalaisia yrityksiä kasvamaan ja menestymään kovassa kansainvälisessä kilpailussa.

Aiempaa vahvemmilla resursseilla toimiva uusi Marketing Finland vaikuttaa markkinointia ja viestintää säätelevään lainsäädäntöön, auttaa markkinoinnin ja viestinnän ostajia sekä alan toimistoja löytämään toisensa sekä järjestää korkeatasoista, kansainvälistä koulutusta. Lisäksi se jakaa alan viimeisintä tietoa sekä opastaa markkinointiin ja viestintään liittyvissä kysymyksissä.

Edustaa kansainvälisiä järjestöjä ja kilpailuja Suomessa

Marketing Finland edustaa alan merkittävimpiä kansainvälisiä järjestöjä: World Federation of Advertisers (WFA), The European Association of Communications Agencies (EACA) ja ICCO International Communications Consultancy Organization. Lisäksi se järjestää Suomessa alan johtavat kilpailut Cannes LIONS ja Effie Awards.

– Yhdistimme markkinoinnin ja viestinnän ostajien ja alan toimistojen palvelut ja osaamisen saman katon alle. Nyt pystymme tarjoamaan entistä monipuolisempia palveluita ja konsultointia jäsenillemme, sanoo Marketing Finlandin hallituksen puheenjohtaja ja Bernerin toimitusjohtaja Antti Korpiniemi.

Riikka-Maria Lemminki jatkaa Marketing Finlandin toimitusjohtajana. MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala on jatkossa käytettävissä Marketing Finlandin neuvonantajana.

– Viestintä ja markkinointi ovat kriittisiä kilpailutekijöitä. Pystymme jatkossa tarjoamaan yrityksille enemmän osaamista kasvun aikaansaamiseksi. Olemme voimakkaasti kehittyvä yhteisö ja tavoitteenamme on kasvaa edelleen. Useassa muussa maassa, esimerkiksi USA:ssa ja Norjassa, on tehty samanlainen yhdistyminen ja se on vienyt viestinnän ja markkinoinnin alaa merkittävästi eteenpäin, sanoo Riikka-Maria Lemminki.