Miljardin euron markkinat tekstiilipainamisessa

13.4.2017 08:00Uutiset » Toimiala
Kuva: Smithers Pira.

Digitaalinen tekstiilipainaminen on jo yli miljardin euron markkina – ja tulee kaksinkertaistumaan viidessä vuodessa Smithers Piran uusimman tutkimusraportin mukaan. Moni tekijä siivittää mustesuihkulla tapahtuvan tekstiilipainamisen kaksinumeroiseen kasvuun.

Ala tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia sekä painajille että materiaalien toimittajille. Uudet tekniset mahdollisuudet kohtaavat loppukäyttäjien, kuten muotisuunnittelijoiden, kehittyvät tarpeet.

Smithers Piran mukaan vuonna 2016 vain 2,9 % painetuista tekstiileistä tehtiin digitaalisilla tulostimilla. Koko tekstiilituotanto on nyt yhteensä noin 30 miljardia neliömetriä. Digitaalisen painamisen osuus on kuitenkin kasvanut nopeasti 2010-luvulla, ja tänä vuonna ylitetään jo miljardin neliömetrin raja. Vuoteen 2021 mennessä digitaalisesti painetaan jo lähes 2 miljardia neliötä.

Kaksinumeroista kasvua

Markkinoilla tullaan euroissa näkemään keskimäärin 15,7 vuosikasvua seuraavan viiden vuoden aikana, tutkimuslaitos ennustaa. Nyt yli miljardin euron digitaalinen markkina nousee 2,42 miljardiin. Samanaikaisesti koko painettujen tekstiilien markkina kasvaa noin 3 % vuodessa. Pääosa tuotteista painetaan edelleen silkkipainolla.

Värien toimittajat, tulostuspäiden tekijät ja painokoneiden valmistajat panostavat nyt kehitykseen. Alan keskittyminen on myös käynnissä yrityskauppojen avulla. Pääasiallinen liiketoimintamalli on painokoneiden myyminen suhteellisen edullisella hinnalla, ja tuloksen tekeminen koneen käyttöaikana värien ja tarvikkeiden myynnillä. Hallitseva tekniikka on pietsosähköinen mustesuihkutulostus. Termoteknisen tulostuksen suosio vähenee.

Digipainamista suosivat sen yleiset edut kuten lyhyiden sarjojen tuotanto edullisesti ja nopeat toimitusajat. Myös muotiteollisuuden syklien nopeutuminen ja digitaalisen tekstiilipainamisen ympäristöedut edistävät uuden tekniikan käyttöönottoa Euroopassa.

Reino Lantto

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInGoogle+Email to someone