Tapahtumakalenteri

  1. Düsseldorf

    Drupa 2024

Mediamainonta kasvoi viime vuonna

31.1.2023 14:59Uutiset » Toimiala
Kantar palkitsi vuoden 2022 mainostajana verkkokauppa Odan. Kuva: Oda.

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 328 miljoonaa euroa vuonna 2022. Mainonnan määrä kasvoi 4,1 % edellisvuoteen verrattuna. Mainonnan panostukset kasvoivat erityisesti radiossa, verkkomediassa, elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa.

Vuonna 2022 kotimainen mediamarkkina pysyi kasvun polulla kumulatiivisesti tarkasteltaessa läpi koko vuoden. Tiedot perustuvat Kantarin kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat eri media-alan liitot.

Mediaryhmien osuuksia tarkasteltaessa mediaryhmäjaottelulla, jossa verkkomainonta katsotaan omaksi mediaryhmäkseen, suurin osuus markkinasta oli verkkomedialla (53 %). Verrattuna vuoteen 2021 mainonnan panostukset kasvoivat radiossa, verkkomediassa, elokuvamainonnassa sekä ulkomainonnassa. Verkkomedia ja ulkomainonta kasvattivat osuuksiaan mediamarkkinassa.

Kun verkkomainonta on sisällytetty eri mediaryhmiin, printtimedialla on edelleen suurin osuus mediamarkkinasta (29 %). Hakumainonta ja sosiaalinen media olivat vahvassa kasvussa myös vuonna 2022. Radiolla oli voimakkaimmin kasvava digitaalinen media (+48,7 %).

Kantarin kuukausittaisen mediaseurannan mukaan vähittäiskaupan osuus mainonnan määrästä oli edelleen merkittävä 24 % (198 milj. euroa). Muita suuria toimialoja olivat elintarvikkeet (70 milj. euroa) ja autot (65 milj. euroa). Kolme suurinta toimialaryhmää muodostivat reilun 40 % kokonaismainosmarkkinasta vuonna 2022.

Kantar palkitsi vuoden 2022 mainostajana Odan, joka on markkinaan tullessaan muokannut merkittävästi koko verkkokauppatoimialaa sekä kasvattanut toimialan mainospanostusmäärää monikanavaisella mediavalikollaan.

Share: